Melduggsopp HJELP!!

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Risaasen

Melduggsopp HJELP!!

Post by Risaasen »

Har en rekke med Lønnetrær og de er kraftig angrepet av melduggsopp. Hva kan gjøres med dette. Alt man får å Plantasjen etc. er jo bare små sprayflasker.
De klippes hver høst og alt avfall samles og kastes, men ikke noe hjelper. Se bildene så skjønner dere hva jeg mener....
Alle tips/hjelp mottas med stor takk, siden jeg er i ferd med å gi opp og fjerne dem, noe som er forferdelig synd, da de egentlig er veldig pene der de står

Image

Image
island monkey

Re: Melduggsopp HJELP!!

Post by island monkey »

Ble trærne angrepet i fjor også?
Risaasen

Post by Risaasen »

Ja, hvert år.
phantom blot
Herdighetssone: H2

Post by phantom blot »

Meldugg er et tegn på tørke. Er jorden veldig tørr der? Gjødsler du plen eller annet i nærheten med kalksalpeter eller kunstgjødsel? Det vil også gjøre trærne mer utsatt for meldugg på grunn av høyere saltkonsentrasjoner. Bruk heller en type pelletert naturgjødsel et par ganger i sesongen, hønsegjødsel e.l. Det gir en mye gjevnere frigjøring av næring i jorden, pluss at man får mange flere meitemark med på laget og de er veldig gode jordforbedrere.

Du beskriver det som en rekke med lønnetrær, er det en allè med trær i full størrelse eller en formklippet hekk? Er det tett med overhengende grener fra andre trær hindrer regnvann å vaske bladene ren for det klister belegget som naturlig kommer på løvtrær, det er sukker holdig sevje og meldugg liker sukker. Det vil hjelpe å beskjære høyere trær slik at regnet kommer til eller la sprederen stå på hekken en times tid dann og vann. Underlig nok hemmer regn og sprederen meldugg, mens de kan fremme andre soppsykdommer.

Om plantene står tørt vil det hjelpe veldig om det blir lagt et godt lag med kompost eller dekke av oppmalte kvist og grener under hekken. Jeg tror ikke det betyr noe særlig for meldugg angrepet at du klipper og raker vekk alt løv før vinteren, la heller løvet gå i komposthaugen (hadde det vært rust ville jeg tenkt annerledes).
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Har i alle år hørt at meldugg er et tegn på tørke. Jeg vet ikke hvor i landet det har vært tørke i år. Har ofte sett lønnetrær med meldugg. De må ha lett for å få det.
Jeg har ei klatrerose som lett får meldugg. I fjor var den fri for det, men i år har den fått det igjen. Det var jo tidenes sommer i fjor. Vi har hatt bra med regn. Det ligger i tillegg svetteslange i bedet. Med så mye nedbør som i år har jeg innimellom vært nødt til å skru av dette vannet. Derfor tror jeg at det må være andre grunner til at min rose får meldugg.
phantom blot

Post by phantom blot »

orm wrote:...Jeg har ei klatrerose som lett får meldugg. I fjor var den fri for det, men i år har den fått det igjen. Det var jo tidenes sommer i fjor. Vi har hatt bra med regn. Det ligger i tillegg svetteslange i bedet. Med så mye nedbør som i år har jeg innimellom vært nødt til å skru av dette vannet. Derfor tror jeg at det må være andre grunner til at min rose får meldugg.

Står den under et takutspring?
salvia

Post by salvia »

Et sørgelig kraftig angrep, det der.

Det hadde vært interessant å forstå hva meldugg kommer av.

Den har i år for første gang slått kraftig til på geranium phaeum-koloniene jeg har. Det skjedde ikke da det var tørt i fjor sommer. Mens American Pillar rosen som angivelig skal være så mottakelig for meldugg, og som derfor frarådes å stå mot en vegg, står nettopp mot en vegg og under et takutspring og er aldeles uberørt og i den flotteste form.
Apal

Post by Apal »

Det har undret meg mange ganger hvor mottagelig ungplanter av lønn er overfor mjøldogg. Hvorfor har ikke et naturlig forekommende tre utviklet bedre immunitet mot denne soppen? Jeg har imidlertid aldri sett det, iallfall ikke lagt merke til det, på voksne trær.
Du skriver at trærne klippes hver høst. Betyr det at de hver vår kommer med masse nye skudd og at alle disse soppbefengte bladene sitter på "ved" som er ny av året? Kanskje lønneveden trenger litt tid på seg til å opparbeide immunitet mot mjøldogg? Dette er ren ukvalifisert gjetting.
orm

Post by orm »

Min melduggrose står v. vegg og under takutspring. Det er nedløp fra takrenne der m. drenering som kanskje ikke er helt patent lenger. Takrenne og nedløp er i kobber. Har sett at gress gulner når nedløp flommer over ved andre nedløp, men rosa har ikke gulnede blader. Som sagt ligger det dryppvannsslange i bedet. Har hatt en plante i drivhuset som nok har fått for mye vann over tid. Den fikk meldugg. Kan det være at for mye vann også trigger denne soppen?
For tiden står denne rosa i flott blomstring tross melduggen. Har prøvd å spraye m. atamonvann, men vi har vært mye borte i sommer og sprayinga kom nok i seneste laget. Den er dessuten så høy og vid at jeg må opp på stige for å komme til alt.
Har vel hatt mistanke om at meldugg ligger i jorda etter som rosa aldri har tørstet.
phantom blot

Post by phantom blot »

Hvilke rose er det du har Orm? Tørke er nok en faktor når det gjelder meldugg, og mangel på regn som skyller bladene en annen. Meldugg er noe underlig, det trengs en viss fuktighet for at den skal komme, likevel, i perioder med regnskurer og god soltørke, da holder den seg borte. Jeg husker ikke helt forklaringen på hvorfor regnvannet vasker vekk meldugg, det er motsatt med svartflekk regn får den til å blomstre opp. Man får ikke denne effekten av regndråpene under takutspring. Har du i tillegg en utsatt sort, og den står i en vegg der morgendukken tørker sent opp hjelper det ikke akkurat.

De verste sortene jeg har observert er American Pillar og Dorothy Perkins, selv med beste stell blir de av og til angrepet. På den andre side, ingen sorter er 100 % immun, og med litt jordforbedring og stell kan det bli bedre.

Jeg tror meldugg som kommer på forglemmegei, lønn og annet, er en annen sort enn den som går på rosene. Jeg har hatt store mengder med forglemmegei dekket i meldugg mens rosene ikke har hatt spor av det hele sesongen. Medugg fins over alt, det er neppe noe man kan grave eller spraye seg vekk fra, det som gjenstår er å finne ut hva som holder plantene friske, hvilke sorter som har mer motstandskraft etc.
Last edited by phantom blot on 11 Aug 2015, 21:09, edited 1 time in total.
blys

Post by blys »

Ja hvordan oppstår meldugg? Et mysterium hos meg i år:
2 Clematis Jackmanii står hos meg mot en terassevegg med 1 -2 meter i mellom. De ble kjøpt og plantet på samme tidsrom i samme type jord. De ble plantet for 4 år siden og har aldri hatt meldugg.
Den ene planten står nå fin - den andre er hvit av meldugg både på blad og blomst. Jeg bor på et nedbørsfattig sted, unntatt i år - da har det som alle steder vært vått og kaldt.
Har sprayet med melkeblanding uten å se noen bedring.
Jeg skjønner ikke hvorfor den ene og ikke også den andre planten er angrepet.
Hva kan årsaken være?
orm

Post by orm »

Kanskje er det noe i regnet som tar melduggen da? Sur nedbør? Jeg tror at Atamondusj hjelper, men har ikke gått så systematisk til verks at jeg kan si det sikkert.
Jeg har dessverre ikke navn på klatrerosen min. Den er eldgammel - før den tid navn betydde like mye som utseende, kanskje over 30 år. Den er vel 4 m på det høyeste og brer seg godt. Har vært nedklipt etter grusomvintre, men podekvistene har vel ikke fylte roser? Blomsterfarge lys rosa, ganske lik 'New Dawn'. Blomsten er ca. 4 cm i diameter, tettfylt m. ca. 40 kronblader. De vokser i klaser på som regel 3, men opp til 5 blomster fra sidekvister på enden av greinene. Flere på tuppen. Kjenner ikke duft. Ikke voldsomt mange torner - lyse. Bladverk blankt, grønt (uten meldugg) m. 7 enkeltblader. Ikke kjøpt på spesialgartneri.
Vel, det var dagens gjettekonkurranse. Har bladd gjennom dag sin bok Rosene i hagen, men fant ikke noe gjenkjennelig. Ser jeg noen navn kan det kanskje, men bare kanskje ringe en bjelle.
phantom blot

Post by phantom blot »

Schwanensee har vært vanlig i salg her i landet, og er fremdeles med i standardsortementet. Det er ikke så veldig mange klatreroser som kommer nær den lyse perlerosa fargen til New Dawn, så det burde være mulig å finne navnet uten alt for mye arbeid. Uansett, det er de samme tiltakene for å holde den frisk hva den enn heter. 30 år er ikke mye når det gjelder roser, New Dawn var introdusert i 1930, en sport av Dr Van Fleet fra 1910, og det regnes for en moderne klatrer. Har den gjenblomstring? Et godt sted å lete på nettet er under Rosenposten, under Rosenoversigt; Slyngroser.
orm

Post by orm »

'Schwanensee' hadde fargen, kronbladantall og høyde, men blomstene er nok mye større enn på min rose. Takk for forslag. Har flere unavnede, gamle roser. For alt jeg vet er navnelappen nedgravd med rosen. Ellers er den kastet. Jeg har nok hatt hjelp til å grave ned disse uvitende som jeg var.
Etter å ha lest litt om meldugg tror jeg kanskje at jeg, for min del, burde beskjære kraftig til våren. Luft mellom greinene er visst viktig. 3 store klatreroser, 2 clematis - den ene 'Jackmanii', som går både høyt og bredt, + ildblomkarse på en 4,5 m. lang vegg er kanskje i meste laget. Noe har de selvsagt ved føttene også bl.a. en stilkrose kom jeg på nå. Har glemt å se etter den - d.v.s. jeg ser den nok ikke i kaoset.
Når det er 21 sorter og 437 arter av meldugg, er det litt å bryne seg på. Ganske artsspesifikke er de visst også.
- og spisslønnene som svigerfar plantet på hytta i marka for ørten år siden, står som vanlig med meldugg på bladene. De blir aldri store heller.
phantom blot

Post by phantom blot »

Du må poste et bilde orm, meldugg eller ei.
Post Reply