Bambus, døde?

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Post Reply
susieq77
Herdighetssone: H1

Bambus, døde?

Post by susieq77 »

Har to sett med bambus i krukker, en type store bambus (ca 180 cm, samt en type pleiobastus pumilus (80 cm.)

de store har mistet alle blader men har fremdeles grønne stengler, i allefall nederste del, samt en av har noen små spirer nederst. Mens det er mer gulgrønt oppover.

De små pleibastusene har også miste bladene og ser relativt pjusk ut. Men føler at stenglene er reletivt fleksible enda.

Noen med kunnskap om Bambus som kan si om jeg bør bruke tid på å pleie dem til live eller om de er døde/døden nær?
Attachments
stor bambus 2.jpg
stor bambus 1.jpg
liten bambus 2.jpg
liten bambus 1.jpg
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Bambus, døde?

Post by Siri K »

Først: Jeg har ingen erfaring med bambus. Men jeg svarer likevel, i tilfelle det ikke er noen bambuskyndige på forumet.

Det er alt for tidlig å si om bambusen er død, selv om den ikke har kommet i gang ennå. Mange planter er ganske seine, og bambus kan godt være en av dem. Du kan kutte bort alt som er helt tørt og åpenbart dødt, deretter kan du kutte stenglene fra toppen og nedover, bit for bit - da ser du om det er tegn til liv inne i stammene/stenglene. Grønne stammer gir håp! Beskjæringen vil stimulere vekst. Plantene kan skyte skudd fra rota, selv om alt over bakken (jorda) er dødt. Det er bare å vente og se.
H3/H4 i hyttehagen
Nienna
Herdighetssone: H2

Re: Bambus, døde?

Post by Nienna »

Jeg er rimelig sikker på at det er liv i de to bambusene på de første bildene. Har sånne selv, og de kan se temmelig miserable ut etter en hard vinter. Ellers er jeg enig med Siri K. Vent og se, det kan godt hende at det er liv i de to minste også. Bambus kan bruke litt tid på å komme til hektene igjen etter vinteren.
Post Reply