Er eik spesielt populært for hjorten?

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Post Reply
pølsebob

Er eik spesielt populært for hjorten?

Post by pølsebob »

I skogen min har jeg prøvd å re-etablere eik. Denne her er 6 år gammel og ser ut til å bli snauspist av hjorten hver vår. Alle bladene forsvinner, og den må begynne forfra:
Eiketre
Eiketre
Jeg ser ikke at det skjer med andre trær. Er eik mer populær enn bjørk, ask, selje, hegg og hassel - for hjorten, altså?

Denne kastanjen her står like i nærheten og er straks åtte år gammel. Går trått med denne også:
Kastanje
Kastanje
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Er eik spesielt populært for hjorten?

Post by Siri K »

Jeg har ingen erfaring med hjort, men rådyr later ikke til å være interessert i eik. Bladene er veldig rike på garvestoff, tror jeg, så det er kanskje derfor. Men det er godt mulig at hjort har andre preferanser.

Edit: Jeg fant denne

http://viltstell.blogspot.com/2013/12/e ... v-eik.html

Så både hjort og rådyr beiter på små eiketrær. Men jeg har altså ikke sett noe til det.
H3/H4 i hyttehagen
pølsebob

Re: Er eik spesielt populært for hjorten?

Post by pølsebob »

Veldig spennende innlegg du fant der, og takk for opplysningen! Ser jo ut til at dét er problemet i den skogen...
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
Post Reply