Overvintring i drivhus

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
Kroken
Herdighetssone: Fjellsone

Overvintring i drivhus

Post by Kroken »

Hei
Er ganske ny i å ha drivhus.
Det er nå første vinteren jeg har planter i drivhuset for overvintring. Prøver meg litt frem. Vi lagde drihus i drivhuset med ramme og lagde vegger av bobleplast. Der inne har jeg en sydhavs kaktus, fucsia og bougainville.
Har stående på en oljeovn som vi prøver oss frem med temperatur ettersom det er plussgrader og minusgrader ute for å finne rette temperaturen, men hva er den ideelle temperaturen. Er det bare å unngå minus eller bør det være en viss mengde plussgrader ?
Skal disse plantene vannes i løpet av vinteren ?

Håper at noen har erfaring med dette og kan komme med noen innspill :)
Bjørg

Re: Overvintring i drivhus

Post by Bjørg »

Jeg hadde et oppvarma drivhus hvor jeg hadde en godt over hundre Fuksia og Pelargonia pluss litt annet sånn snadder. Der holdt jeg fra en +3 grader opp i +5 grader. Det synes jeg virket som en helt idiell temperatur. Så holder du det så skulle det vel være greit.
Jeg fyrte med olje.

Bjørg
Kroken

Post by Kroken »

Takk for svar. klipper du fuksiaen helt ned når sommeren har kommer og den er klar for å plasseres ut ?
Ønsker også å få svar om noen vet hvordan du gjør med bougainvillen når den er klar for sommer. Nå står både fuksiaen og bougainvillen uten og grønne og fine blader og blomster og ser temmelig død ut i sin vinterdvale.

Vannet du plantene noe gjennom vinterstiden ?

Takknemmelig for alle tilbakemeldinger

Mary
Inger E

Post by Inger E »

Fuchsia vatnar eg av og til om vinteren. Ikkje mykje, men så pass at dei ikkje er heilt turre. Om du ventar med klipping til dei kan setjast ut, får du svært sein blomstring. No har eg tilgang på plantelys i kjellaren, så eg klipper i mars, omtrent, kanskje før. Ein del er byrja sprette no, men nokre spire skal bli til stiklingar, så dei får få vekse litt. Må berre gje dei meir lys. Sume blømer og. Det likar eg mindre.
Kroken

Post by Kroken »

Hvor langt ned klipper du den ?

Mary
Kor I. Ander
Herdighetssone: H3

Post by Kor I. Ander »

Hvordan regulerer du temperaturen med oljefyring Bjørg?
Man blir gammel for fort, men klok for sent.
Inger E

Post by Inger E »

Kor langt eg klipper, varierar med forma på busken, og kor høge eg vil ha dei. Har stamma opp eit par, og andre er små og vide. Og så er eg litt redd for at dei ikkje kjem med spirer, så eg klipper ikkje mykje før eg ser at det er liv i ei grein. Litt forsiktig av meg på det viset. Det er kanskje grunnen til at mine planter vert store og ikkje alltid like lette å få inn og ut. :lol: . Du må nesten sjå på planten og prøve finne ut korleis den skal bli. Er det glisne nede, treng dei ein god klipp.
Kroken

Post by Kroken »

Takk for gode råd her. :-)
Kjøpte stiklinger av fuchsia i fjor sommer på plantasjen og fikk de store og fine så satser på det til sommeren og:-)

Er fortsatt interessert i om det er noen som har erfaring med bougainville og klipping. Har den på overvintring i oppvarmet drivhus og lurer på når og hvor mye og om den skal klippes i det hele tatt før den skal ut til sommeren. :-)
calypso

Post by calypso »

Bougainvillea tåler godt klipping. Og om det er en godt etablert plante, kan du klippe så mye, eller lite du vil.
Beskjæring er ikke nødvendig, det er noe du gjør for å begrense størrelsen, eller for å gi en forsoffen plante sjansen til å bygge opp litt bedre rotsystem.
Kroken

Post by Kroken »

Takk for gode tilbakemelding nå skulle jeg være forberedt på vår/sommer for mine drivhusplanter. Det går heldigvis den veien.

Mary
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Hei, eg låner denne tråden.
Eg skal overvintre pelargonia, fuchsia m.m. i drivhuset i år. Tenkte å halde temperaturen på rundt 5 plussgrader. Treng dei tilleggslys gjennom vinteren ved såpass lav temperatur? Vi har då litt dagslys, sjølv i desember.....
Rosa Leander
Dag
Herdighetssone: H4

Post by Dag »

Jeg prøvde meg også med plussgrader en vinter. Regnet ut at kiloprisen på tomatene ble nærmere 2000 kr. Men da hadde jeg heller ikke noen smart varmekilde.
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Min plan er å henge bobleplast langs såkassen som går langs drivhusets langvegg og plassere plantene i dette "teltet". Med termostatstyrt varmevifte håper eg det ikkje går altfor hardt utover straumbudsjettet.
Nei, dette med kilopris på tomatane vil eg ikkje bry "mitt vakre hode" med. Dei smakar utruleg godt når ein kan plukke dei rett frå planta, ikkje sant?
Rosa Leander
Martin

Post by Martin »

Mine pelargonier og tårer klarer seg fint uten tilleggslys gjennom vinteren.
Jeg oppbevarer dem ved ca 2 til 7 grader gjennom vinteren. Det avhenger av utetemperaturen.
De blir gjerne pjuskete etterhvert, men tar seg opp og blir fine utover våren igjen.
Pelargonier blir finest etter nedklipping synes jeg.

En annen tråd med lignende tema dukket opp.
viewtopic.php?f=5&t=31604&start=0
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Tusen takk for alle svar. Då prøver eg utan tilleggslys. Plantene vert klipt ned og forhåpentligvis ser dei litt betre ut enn dei har gjort etter overvintring i ei mørk og kald garasje.
Rosa Leander
Post Reply