Hvordan ser unge brunsnegler ut ?

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Post Reply
Martin

Hvordan ser unge brunsnegler ut ?

Post by Martin »

Jeg fant ei lita snegle i drivhuset som jeg regner med var ei åkersnegle.
Det er en god del åkersnegler her.

Jeg har leita på nettet etter bilde av unge brunsnegler,
men det er overraskende vanskelig å finne.

Jeg har lest at de varierer noe fra de voksne, men det er merkelig vanskelig å finne bilder.
Noen må da ha tatt bilder av dem ?
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Hvordan ser unge brunsnegler ut ?

Post by Siri K »

Sånn:

https://www.artsobservasjoner.no/Image/933703

Det riktige norske navnet nå er brunskogsnegl.

Edit: De forandrer artsnavn i hytt og pine for tiden. Jeg blir helt oppgitt.
Last edited by Siri K on 29 Jul 2019, 19:23, edited 1 time in total.
H3/H4 i hyttehagen
Martin

Post by Martin »

Takk, takk Siri.
Sånn var ikke snegla mi.

Jeg tar alle forholdsregler ved nykjøp, men det er selvfølgelig umulig å sikre seg helt.
Jeg kjøper faktisk veldig lite nettopp pga sneglefaren, og det jeg kjøper får karantenetid på flere mndr.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Siri K

Post by Siri K »

Løpet er kjørt i hyttehagen min. Det vil si: brunskogsnegler finnes i nærheten. Men kanskje det er såpass mange fiender for sneglen, i form av fugler, at de ikke får gjort så mye av seg hos meg. Ennå. Det er i alle fall de små sneglehussneglene (hva de nå måtte hete) som er min største sneglefiende for tiden.
H3/H4 i hyttehagen
fiolina
Herdighetssone: H5

Post by fiolina »

Jeg anbefaler alle å melde seg inn i gruppa "vi som vil mordersneglene til livs" på facebook. Der får man riktig informasjon, korrekte måter å ta livet av dem på, hjelp til bestemmelse av hvilken sort snegle man har osv. Det er så mange myter ute og går når det gjelder brunsnegler, blant annet skrives det i media om at fugler tar dem, boasnegler spiser brunsegler, at de skal kverkes med salt osv. Det eneste dyret som tar snegl, er en type and. Det er også mange som ukritisk avliver alt av snegler, for eksempel er orangeskogsneglen veldig lik brunsneglen, og det er en hjemmehørende art som må har sin rolle i økosystemet. Samtidig er det jo veldig greit å ikke pine disse stakkarne som skal avlives, men gjøre det så humant som mulig.
fiolina

Post by fiolina »

edit: det eneste dyret som tar BRUNsnegl, er en type and.
calypso

Post by calypso »

fiolina wrote:edit: det eneste dyret som tar BRUNsnegl, er en type and.
Virkeligheten er nok litt annerledes enn det som skrives på den "sneglesiden"
Sneglene har heldigvis flere naturlige fiender.
Endene det snakkes om, er forøvrig moskusand. Og de som har prøvd har gjerne funnet ut at de gjør minst like mye skade som sneglene.
fiolina

Post by fiolina »

Hvilke andre naturlige fiender har brunsnegler, Calypso? Det fins lite og ingen forskning på emnet, derimot mange myter.Ingen har observert andre dyr/fugler ta dem, selv om mange tror at når kråka hakker i jorden så er det brunsnegler hun spiser. Alle ender gjør skade i hagen, men temaet var kosten til moskusanden. Det skrives daglig i hagerelaterte sider om at man må la boasneglen leve, for den spiser/fortrenger brunsnegl, og det er utrolig viktig at man har rett informasjon i kampen mot innførte fremmedarter, som både brun- og boasnegl er. På mordersnegl-siden er det dokumentert en enorm kamp mot sneglene og det er så langt jeg har sett, den eneste aktive og seriøse informasjonsskilden så langt. Ellers er det jo også velkomment å legge inn dokumentasjon fra medlemmene på siden hvis man har kilder på brunsneglens naturlige fiender, det gavner alle med korrekt informasjon og det etterspørres daglig om man har for eksempel bilder som dokumenterer det. Det er også gjort forsøk med å legge ut døde, klippede snegler, og ikke EN av dem forsvinner til verken måker eller andre fugler.
andedammen

Post by andedammen »

Hei
svart trost som spiser brunskogs snegl i denne artikkelen https://www.aftenposten.no/bolig/i/pL1z ... unsneglene
Her hos meg spiser grevlingen brunsnegl. :D
Hønsene, kalkunene samt rouenand og dansklandand forsyner seg også når de får en sjangs men som regel snapper moskus endene de først.
fiolina

Post by fiolina »

Takk. Jeg skal lenke til opplysningene, det er veldig viktig å få det stadfestet. Media ruller på gamle myter, men vitner er viktig å ha med seg i arbeidet mot fremmedartene.
fiolina

Post by fiolina »

Medlemmene på sneglesiden rapporterer om at høns ikke spiser brunsnegler. De smaker, spiser en halv eller to, og så spiser de ikke mer. Ingen favoritt slik at det monner i bekjempelsen. Det hadde vært veldig, veldig bra om noen kunne fotografere dyr som tar brunsnegler, ev. rapportere om hvor mange de tar. Forhandlere av sneglemidler går tomme pga stor pågang fra de som er ille plaget, så hjelp er nok kjært velkomment. https://www.facebook.com/groups/visomvi ... SEARCH_BOX
orm

Post by orm »

Må si jeg lurer på hvorfor jeg ikke har mye brunsnegl nå, for de har vært her noen år. Har kanskje funnet så jeg kan telle dem på en hånds fingre hver sesong. Det er riktig nok ikke lenger mange som har mye blomster rundt omkring, tettbygd som det har blitt, men det er jo likevel en del grønt rundt meg. Bor i gammelt villastrøk. Ikke har jeg det strøkent i bedene heller. Jeg har enormt med hussnegl, en og annen åkersnegl og så har jeg noen Boa. Det sies jo at denne beskytter sitt område.
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Noen spiser brunsnegler her, men jeg er ikke sikker på hvem...

For noen år siden var det så ille, at vi ikke kunne gå på verken terrassen eller i hagen uten å seile bortover i brunsnegl :shock: Vi hadde dem på vinduer, dører, bord, stoler, kaffekopper... Jeg plukka på meg ryggtrøbbel og var gråteferdig hver kveld.
En på forumet her, skjønte ikke hvorfor jeg tok meg bryet med å fjerne sneglene, - han mente at om man klippet dem over og lot dem ligge, ville de tørke inn og bli borte av seg selv. Men med de mengdene vi hadde, betød det bare at vi seilte i sneglelik på dagtid også.
Til slutt så jeg ingen annen utvei enn å ty til Nemaslug, selv om slikt byr meg veldig imot.
Nå blir det til en runde med Nemaslug tidlig vår og igjen på høsten + jevlig kveldsplukking, og jeg opplever at situasjonen er levelig (og kan la mange av likene ligge).

Enkelte morgener er alle sneglelik i et område helt borte, mens de andre ganger blir liggende. Jeg har lurt på om det har sammenheng med om grevlingen(e) har lagt turen innom? I perioder har det vært mye gråtrost på bakkenivå tidlig på morgenen, kanskje de forsyner seg?
En annen ting som har slått meg, er at paddene jeg stadig treffer på kveldsturene mine, ofte befinner seg i nærheten av små brunsnegler. En kveld hoppet en padde litt bort, da jeg kom med saksa - og da jeg kom tilbake noen timer seinere, var liket borte.
Jette
Siri K

Post by Siri K »

Padder i hagen! :shock:

Tenkte jeg. Men litt googling viser at hagepadder er en greie i utlandet, og noe man ønsker å ha:

https://www.gardeningknowhow.com/garden ... -toads.htm

http://www.wildlifegardener.co.uk/encou ... arden.html

De spiser visst snegler, ja! :)
H3/H4 i hyttehagen
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Jeg har padder i hagen. Og flere pinnsvin. I tillegg til trost, skjære og kråke som etter sigende spiser snegleegg. Mulig de spiser åkersnegl og sånne med hus. Jeg har likevel en sann overflod av dem. Men det får så være. De hører til i hagen. Jeg dyrker grønnsaker og får likevel mer enn nok mat :) Og det får de som spiser åkersnegl også.

Brunsnegl er et kapittel for seg. Dem er det ingen som liker. Bortsett fra moskusender. Og de spiser gladelig noe mer appetittelig hvis de får sjansen. Og som før nevnt, det blir endel trakking og andebæsj i hagen. Jeg tror vi bare må innse at avlivning av brunsnegler er en del av hagearbeidet. På lik linje med luking. Jeg foretrekker å samle dem i en bøtte og helle kokende vann over. Synes at det er mer renslig enn å ha sneglelik overalt. På det verste plukket jeg en halv bøtte på en runde, ca fem liter. Hver kveld :roll: Nå har jeg kontroll på brunsneglene. I allefall i min hage. Men det vrimler av dem i nabolaget. Så akkurat som med ugress kommer det stadig nye.
Post Reply