Veksthussnutebille

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Post Reply
dengladeamatør
Herdighetssone: H1

Veksthussnutebille

Post by dengladeamatør »

Dette har vi fått nå. Jeg har funnet noen, de ligger på ryggen og ser halvdøde ut. Hvorfor? De spiser jo tydeligvis - eller er det mer "levende" eksemplarer som tar seg av spisingen? Noen som vet bevegelsesmønster, rekkevidde og fart på disse billene? Noen som har erfaring med hvordan bli kvitt dem? Vi har nok hatt dem noen år, men det er først nå de gjør så stor skade at jeg har googlet og funnet ut hva det er.
Martin

Re: Veksthussnutebille

Post by Martin »

Denne typen snutebille var jeg ikke oppmerksom på.
Kan jo ikke hjelpe deg, men takk for tipset.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Disse flyr ikke og beveger seg sakte. Gjemmer seg under blader om dagen. Livssyklus: egg, larve, puppe, bille. Der er visst nok larvene som gjør mest skade - på røttene, men billene spiser også på blader. Ikke lov å bruke systemiske midler mot larvene. Vi får vel uansett ikke kjøpt det lenger. Nematoder kan brukes. Billene lever 5-12 mndr. og kan produsere 300 -3000 egg som klekkes i løpet av 10-15 dager. Man kan sprøyte mot billene, men fant ikke ut hva man kan sprøyte med. Jeg har bare googlet da jeg også har drivhus.
dengladeamatør

Post by dengladeamatør »

Har funnet ca 15 til nå. De fleste finner jeg når jeg løfter på kasser og potter, da ligger de igjen på underlaget og ser døde ut. Noen ligger på sida eller på ryggen. Men jeg har også funnet et eksemplar halvveis oppe på ei dør og noen på planteblader om kvelden etter at det har blitt mørkt. Ingen av dem har beveget seg, og jeg har kneppet dem flate i litt tørkepapir. Så min konklusjon er at jeg ikke trenger å være redd for at de skal komme hoppende mot meg! :D - og jeg frykter at det er de første som har klekket for tidlig, og at det snart kommer mange mange flere... :-/ Jeg får ta flest mulig nå i vår/sommer og håpe på det beste når det gjelder vinteren og neste års klekking... Men ja - det kan være lurt å være obs på disse! Jeg har som sagt sett dem før, men er av den oppfatning at det som lever i jorda skal få fortsette med det - inntil det motsatte er bevist! Disse snutebillene er ca 1 cm lange, og lett gjenkjennelige.
aimar

Post by aimar »

Snutebillene sees sjelden å dagtid, de kommer fram om kvelden/natta. Når du finner dem er det vanlig at de spiller død, men ikke la deg lure, fjern dem.
Det fins mange sorter snutebille, men det vanlige er at du ser et halvmåneformet gnag i randen av bladene. Ser ut som om noen har klipt med en sånn gammeldags "konduktørtang/billettang".
Billene gjør ikke så stor skade, men har du biller, er det gjerne larver nede i jorda. De spiser planterøttene, og kan gjøre større skade. Det fins biologisk plantevern, nematoder eller noe sånt, som tar snutebiller. Hør ev. på Felleskjøpet om det fins i pakningsstørrelser tilpasset hobbybruk.
Ellers så hjelper det å ta med lommelykt, og ta seg en runde etter at det er blitt mørkt, og drivhuslysene slokket. Så fjerner du de du ser. Kanskje finner du også ut hvor hen de holder til, så kaster du eller skifter jord på den/de plantene.
De har sine favoritter når det gjelder planter. Ta en ekstra sjekk på Rhododendron, Laurbær, Jordbær, Oliven, Vintermispel og andre lignende planter hvis du har noen av disse i drivhuset.
dengladeamatør

Post by dengladeamatør »

Det er nok sitrusplanter de bor i her. Det er det eneste jeg overvintrer - alt annet er årets frøplanter. Men vil de kunne flytte ut og ødelegge for rhododendron og jordbær der...?
aimar

Post by aimar »

Det fins flere hundre forskjellige sorter snutebiller. Jordbærsnutebille er en av dem. Jeg er ikke helt ekspert, men sånn som jeg har forstått det, så er hver sort ganske spesialisert, sånn at snutebillen du har på citrusen, vil nok neppe kunne leve på jordbær.
Post Reply