Hva legger man ikke i komposten?

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
Viola

Hva legger man ikke i komposten?

Post by Viola »

Selvfølgelig legger man ikke skvallerkål, div annet rotugress, løvetann..men når det gjelder f eks bregner, kan jeg legge dem i komposten? Jeg har etterhvert fått alt for mange, tror det er strutsevinge, jeg har pleid å klippe dem ned på høsten og kjøre bort sammen med annet hageavfall som jeg er redd vil spre seg. Men er jeg for forsiktig? Det blir så forferdelig mange sekker som må kjøres på fyllinga. Det kunne være interessant å høre hva dere andre lar gå i bingen. Jeg trenger jord, det er jo idiotisk å kjøre bort ting som kunne ha gått tilbake tiil hagen, men jeg er usikker her...
Hilsen Viola
Ingeborg Hald
Herdighetssone: H2

Re: Hva legger man ikke i komposten?

Post by Ingeborg Hald »

Jeg er også litt usikker på det med bregner, har akkurat klippet ned akkurat som deg. Jeg har alltid god plass i matavfallet så i år har jeg kastet dem der. Ellers kaster jeg det meste i komposten, det havner sikkert litt skvallerkål der også, det er enkelt å fjerne det som spirer når jeg har jorden som skal brukes i en egen kasse. Men jeg er forsiktig med å kaste planterester av ting som sprer seg, som f eks krypfredløs og løvetannblomster som har en slags ekstra overlevingsevne ved at de fortsetter prosessen med å blir til frø etter at de er dradd opp. Ellers kaster jeg ofte også ubehandlede grønnsaksrester, men ikke frukt etter at jeg hørte at rotter er veldig glad f eks i epler. I år har jeg for første gang ikke vært plaget av snegler i komposten.
Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com
Inger E

Post by Inger E »

Om det ikkje er sporer på bregnene, ser eg ingen grunn til å ikkje ha det i komposten. Skulle vel gje litt luft inni og, det? Og dessutan så spreier bregnene seg uhemma her utan mi hjelp. Så kanskje kjem dei like godt om eg ikkje brukar dei i kompsten? Fruktemna er no mest som støv, så ikkje godt å hindre slikt frå å komme med lufta.
Viola

Post by Viola »

Er det ikke alltid sporer på bregnene om høsten da? Tenkte kanskje at det var en veldig god hjelp for dem til å spre seg, men det gjør kanskje ikke noe fra eller til... Jeg synes det er veldig mye som blir kjørt bort herfra. Lurer på om jeg e litt for streng med hva jeg komposterer...
Hilsen Viola
Nienna

Post by Nienna »

Hos meg går absolutt alt hageavfall i kaldkomposten. Men jeg har ikke skvallerkål, den ville jeg nok latt være å kompostere. Løvetannrøtter får gjerne ligge å tørke inn et sted for seg selv til jeg mener det ikke lenger er håp for dem. Jeg solder komposten før bruk, og da finner jeg eventuelle rotbiter som ikke er kompostert. Frø overlever selvsagt, men jeg har allerede selvsådde stauder overalt. Prøver likevel å unngå å legge staudeavklipp med modne frø i komposten. Bregner klipper jeg ikke ned før vinteren. Så alt brunt og vissent går i komposten om våren. Sporer klarer man vel uansett ikke å kontrollere. Og strutseving er ivrig til å spre seg med utløpere :) Foreløpig liker jeg det, siden jeg har et område hvor den passer og godt kan få spre seg.
Viola

Post by Viola »

Bruker du den jorda i bedene dine? Jeg ser for meg at jeg vil få bregner overalt innimellom plantene... Jeg synes de er veldig fine, og de passer utrolig fint inn i noen av de skyggefulle områdene i hagen. Men det er blitt veldig mange etterhvert, og de begynner å dekke over andre planter. Jeg lurer på om jeg tør å legge dem i komposten nå, hvis jeg vil bruke jorda på blomster. Jeg er litt fersk på det der...tidligere kastet jeg alt oppi, og brukte jorda bare på busker. Men jeg trenger veldig å forbedre jorda i blomsterbedene, med all den kompakte leirjorda som er her, så derfor begynte jeg å kaste bare "trygge" ting...kvister malt i kverna og gressklipp...blader...ting som ikke frør seg ellers fra hagen. Men det blir mye å kjøre bort synes jeg, og jeg vil jo helst bruke alt.
Hilsen Viola
Nienna

Post by Nienna »

Ja, jeg bruker komposten i bedene. Og foreløpig har jeg ikke et problem med bregner. Hvis du klipper bort blomsterstander fra staudene straks de er avblomstret og legger dem i komposten, trenger du ikke bekymre deg for frø. Det samme gjelder ettårig ugress, tar du det før det setter frø kan du trygt legge det i komposten. Røttene overlever ikke.
Jeg kjører ikke bort noe hageavfall. Men jeg har stor tomt, og har steder hvor jeg kan legge hauger med grove greiner og annet som jeg ikke vil ha i komposten :)
Inger E

Post by Inger E »

Enkelte planterøter kan vere nokså grovillege, og enkelte planter så livskraftige at eit lite blad set rot om det er fuktig rundt. Slike pleier eg å turke før dei kjem i komposten. eg legg dei utover, eller henger dei påkaten av bingen til dei er turre. Turka mynterøter luktar nydeleg i komposten i lang tid!
Runegutt
Herdighetssone: H6

Post by Runegutt »

bildekk, skal ikke i komposten
andedammen

Post by andedammen »

Runegutt wrote: 23 Jan 2021, 22:52 bildekk, skal ikke i komposten
Men kompost i bildekk derimot, det fungerer utmerket :D
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Vi komposterer både heste-, sau og kumøkk som vi bruker i bedene, men har lest at møkk fra f.eks. hund ikke skal i varmkomposten en gang. Hvorfor?
aimar
Herdighetssone: H4

Post by aimar »

Bendelorm kan smitte fra hund til menneske via egg i avføringen, så det er vel derfor.
andedammen

Post by andedammen »

Det er nettopp i varmkompost møkka skal i følge denne bachelor oppgaven fra vetrinærhøgskolen
https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/b ... sAllowed=y
Post Reply