Spirer i komposten!
Spirer i komposten!

Hilsen Viola
Re: Spirer i komposten!
Ingen spirer i mine tre åpne binger, men et hav av uidentifiserte like spirer tett i tett i en del av hagen. Går ut fra at mye er formoldet i dine etter som frø finner grofeste. Er det forskjellige spirer du har? Jeg tenker at om de er like (Får ikke opp bildet), bør man kanskje finne synderen som sprer så mye frø. Antagelig burde du fortrinnsvis kaste om bingene og vente litt for å se om du har tatt knekken på dem.

Hilsen Viola
Glemte å si at sånn ser det ut hele veien nedover i bingen! små grønne på toppen, og stappfullt av spirer nedover hele veien mot bunnen av bingen!
Hilsen Viola
Ser ikke ut som bjørk egentlig, men de frøene spirer jo lett. Det er det med å kjenne igjen frøplantene da. PÅ det nederste bildet kan det se ut som det er en frøkapsel som har spiret. Napper hvert år opp bjørk fra torvtaket på hytta, men de er sikkert minst ett år gamle. Kan det være en av mjølkene (epilobium)? De danner i alle fall masse frø og spres med vinden.
Ja enig, ser ut som om det er spirende frø. Og jeg napper også bort små bjørker, men det har ALDRI kommet i komposten før, så det ville være veldig pussig om det plutselig ble sånn. Noen mjølke er det ikke i nærheten, såvidt jeg vet, bortsett fra en og annen geitrams...googlet meg fram til at noen mener de hører til i mjølkeslekta, og de frør seg jo voldsomt...men hele veien nedover i bingen?? Nei dette er uhyre merkelig. Har jo drevet med dette i over 20 år og aådri sett akkurat dette
Men ifjo fant jeg en god del bittesmå hasseltrær oppi der...nøtter som hadde spirt, man kunne jo tydelig se nøtta . Artig
Ja den komposten, den er det mye liv i, ihvertfall, i år litt vel mye, synes jeg 

Hilsen Viola
Får tro du får tatt det når du kaster om bingene. Det ville jo være synd å hive kompost. Om du napper ut et par spirer og setter i potte, blir det lettere å identifisere plantene når de vokser opp. Finnes en nettside: 'Seedpod, Seed & Seedling Images' der man kan prøve å finne frøplanten, men mange er jo ganske like og frøet finner du vel ikke. Håper det ikke er geiterams da. Den er gjenstridig om den får lurt seg til å vokse opp.

Hilsen Viola
Bra om det har ordnet seg da, Viola.