Spirer i komposten!

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
Viola

Spirer i komposten!

Post by Viola »

ImageDet er vanvittig mye spirer i komposten min, i alle fire bingene, jeg lurer sånn på hva det er og om komposten kan brukes. Dette har jeg aldri opplevd før, og jeg har drevet med kompost i mange år! Noen som vet noe om dette? :cry:
Hilsen Viola
orm
Herdighetssone: H4

Re: Spirer i komposten!

Post by orm »

Ingen spirer i mine tre åpne binger, men et hav av uidentifiserte like spirer tett i tett i en del av hagen. Går ut fra at mye er formoldet i dine etter som frø finner grofeste. Er det forskjellige spirer du har? Jeg tenker at om de er like (Får ikke opp bildet), bør man kanskje finne synderen som sprer så mye frø. Antagelig burde du fortrinnsvis kaste om bingene og vente litt for å se om du har tatt knekken på dem.
Viola

Post by Viola »

komp2.jpeg
komp1.jpeg
Takk for svar, Orm, har ikke hatt tid til å tenke på dette før nå, men nå driver jeg og graver om. Og det ser slik ut...h¨åper det funker m bildene nå. Det er rart, for dette kommer i de tre bingene som er MINST formuldet. Den bingen som ligger på andre året og nesten er jord nå har ikke mange spirer. Det er overveiende masse fra grein og kvist som er kvernet i kompostkverna. Lurte på om noe av det har satt rot, men det ser absolutt ut som om det kommer fra frø. Kan det være en bjørkeskog som vokser oppi her? :shock: Det står ei diger bjørk rett ved siden av, men har aldri hatt dette problemet noen gang! (i l a 20-25 år) Kanskje jeg må kjøre bort hele greia? Ikke vil jeg ha en skog noe som helst sted på tomta! :evil:
Hilsen Viola
Viola

Post by Viola »

Glemte å si at sånn ser det ut hele veien nedover i bingen! små grønne på toppen, og stappfullt av spirer nedover hele veien mot bunnen av bingen!
Hilsen Viola
orm

Post by orm »

Ser ikke ut som bjørk egentlig, men de frøene spirer jo lett. Det er det med å kjenne igjen frøplantene da. PÅ det nederste bildet kan det se ut som det er en frøkapsel som har spiret. Napper hvert år opp bjørk fra torvtaket på hytta, men de er sikkert minst ett år gamle. Kan det være en av mjølkene (epilobium)? De danner i alle fall masse frø og spres med vinden.
Viola

Post by Viola »

Ja enig, ser ut som om det er spirende frø. Og jeg napper også bort små bjørker, men det har ALDRI kommet i komposten før, så det ville være veldig pussig om det plutselig ble sånn. Noen mjølke er det ikke i nærheten, såvidt jeg vet, bortsett fra en og annen geitrams...googlet meg fram til at noen mener de hører til i mjølkeslekta, og de frør seg jo voldsomt...men hele veien nedover i bingen?? Nei dette er uhyre merkelig. Har jo drevet med dette i over 20 år og aådri sett akkurat dette :P Men ifjo fant jeg en god del bittesmå hasseltrær oppi der...nøtter som hadde spirt, man kunne jo tydelig se nøtta . Artig :) Ja den komposten, den er det mye liv i, ihvertfall, i år litt vel mye, synes jeg :lol:
Hilsen Viola
orm

Post by orm »

Får tro du får tatt det når du kaster om bingene. Det ville jo være synd å hive kompost. Om du napper ut et par spirer og setter i potte, blir det lettere å identifisere plantene når de vokser opp. Finnes en nettside: 'Seedpod, Seed & Seedling Images' der man kan prøve å finne frøplanten, men mange er jo ganske like og frøet finner du vel ikke. Håper det ikke er geiterams da. Den er gjenstridig om den får lurt seg til å vokse opp.
Viola

Post by Viola »

:) Du fikk rett, Orm, det ser ut til at de gir opp når jeg graver om bingene! Forresten, takk for tipset om den nettsiden, morsomt! Klarte ikke å finne ut hva som spirte i min binge, men geiterams tror jeg (heldigvis) ikke at det var
Hilsen Viola
orm

Post by orm »

Bra om det har ordnet seg da, Viola.
Post Reply