Gresskar oppskrift

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Post Reply
Torhild

Post by Torhild »

Hei. Noen som har noen oppskrifter med Gresskar? Jeg har mange Gresskar, men aner ikke hva jeg skal bruke dem til. Noen sier de er gode til kjøttretter, men ingen jeg har snakket med, vet hvordan jeg gjør det.

Torhild Røsand
Torhild Røsand
Lene i Fredrikstad

Post by Lene i Fredrikstad »

Jeg baker gresskarkake og jeg lager gresskarsyltetøy (med ingefær). Jeg skal nok få lagt ut oppskriften på syltetøyet etterhvert i oppskriftsbloggen min: http://nuftenoft.wordpress.com/, gresskarkake-oppskriften står der allerede. Her er gresskarkake-oppskriften: http://nuftenoft.wordpress.com/2007/08/05/gresskarkake/

Ellers har jeg også prøvd meg på supper og stekt gresskar, greit nok, men ikke noen vinner hos de jeg bor sammen med. Om du søker på "halloween pumpkin recipe" på google, finner du masse oppskrifter. De bruker mye gresskar til halloween i Amerika.

Hilsen Lene.
Fredrikstad H2-3
--------------------------
Planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Mitt album
Hilsen Lene
Planter blir kompost blir liv
blir min hage.

Lenes album, Lene i Fredrikstads hagedagbok, Lenes oppskrifter
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Dette er min mormors gamle oppskrift som jeg bruker.Ett år lagde jeg av mer en 30 kilo renskåret gresskar,familie og venner får et glass i gave og spør om mer når det er spist opp ;)

Margit Forslund`s syltede gresskar:

1 kilo gresskar i biter (3 ganger 3 cm)
Lag lake av 4 dl 7% klar eddik og 800 g sukker
25 - 100 g frisk ingefær (alt etter hvor skarp du ønsker den)
Kok bitene i 8 - 10 minutter i små porsjoner,
Legg over på Norgesglass, hell laken over og sett på lokk.

http://hagenpaakleiva.net/ :oops:
Torhild

Post by Torhild »

Tusen takk, jeg gleder meg til å prøve disse. Min gamle mormor på 90, huska ikke oppskriften, men hun sa jeg måtte "glemme" et glass i kjelleren, for da var de best.:)

Torhild Røsand
Torhild Røsand
Aasta

Post by Aasta »

Gresskarpai er nydeleg. Ført lagar du ein mos av kokt gresskar som du kan fryse i porsjonar slik at du har halvferdig pai i ein fei til seinare. Fann ei oppskrift her på forumet i fjor, var kjempegod! Anbefales!

Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
Arne i Skien

Re: Gresskar oppskrift

Post by Arne i Skien »

Da er jeg klar for sylting av gresskar til julegavetinene :D men må få kjøpt mer ingefær først... :wink:
Knut Tistel
Herdighetssone: H4

Post by Knut Tistel »

Hadde enorme mengder gresskar i år selv, så jeg spiser gresskar så det tyter ut av ørene, og synes det smaker utrolig godt.

Jeg lager en enkel vegetarisk suppe, med koriander, cumin, gurkmeie og hvitløk, samt løk, poteter og annet jeg har for hånden, gjerne små linser som jevning i suppa også. Også ganske store biter gresskar da. Men forsiktig koking ellers blir de grøt. Synes de smaker søtt og godt; som kokt kålrot omtrent, og man kan sikkert lage gresskarstappe, tilsvarende kålrotstappe, av den også.

Forøvrig så er det bare å forvelle gresskar skåret i biter i to minutter og fryse det ned i porsjonspakninger, så har du grønnsaker til supper og gryteretter gjennom hele vinteren.
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
Frøken hagenisse

Post by Frøken hagenisse »

Gresskar er bare en utrolig god grønnsak som jeg også bruker mye selv. Nå er det ikke akkurat gresskar-sesong for tiden, men hvis man allikevel har klart å gjemme vekk noen gode stykker kan jeg anbefale denne gode suppen med gresskar som jeg har brukt endel. Jeg synes virkelig chili og gresskar smaker godt sammen også serverer jeg den med ris så man blir litt ekstra mett og suppen holder til middag i 2 dager :D
salvia

Post by salvia »

Hadde visst ikke lagt den ut her likevel. Ligner vel litt på den forrige.

1 kg gresskarkjøtt i biter
6 fedd hakket hvitløk
1 hakket løk
4 stilker sitrongress, det hvite banket og hakket
2 ss rød currypaste (thai type)
1 l grønnsakskraft hvis man har, eller vann
8 limeblader i strimler
3 ss fiskesaus
1 ss brunt sukker
2-3 dl kokoskrem
saft av 2 lime
koriander
3 ss olje

Fres løk, hvitløk, sitrongress. Så i med currypaste.
Så kommer gresskarbitene i og mesteparten av limebladene. Så 1 l væske. Smak til med fiskesaus og sukker.
Når gresskarbitene er møre kommer kokoskremen i og koker kort opp. (1 min)
Kjelen av varmen, og stavmikses.
Smak til med limesaften, evt justere med mer fiskesaus og strø over frisk koriander.
Det er viktig at limesaften kommer i tilslutt, etter koking og ikke underveis.
Veldig god!
KirstenHansen

Post by KirstenHansen »

Åh, den ser god ut. Skjønt om jeg greier å dyrke en kilo selv, betviles. Men den skal prøves.
Post Reply