Kirsebærsyltetøy

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Post Reply
MonicaU
Herdighetssone: H4

Kirsebærsyltetøy

Post by MonicaU »

Hva gjør dere angående steinene?
Har surkirsebærtre som produserer fine ,mørke bær,som er perfekte til syltetøy.Har prøvd å koke bærene til steinene flyter opp,men da kan jeg tydeligvis koke til verdens ende,for steinene flyter ikke opp.Syltetøyet blir tykt lenge før det kommer noen steiner! Og jeg må grave i evigheter i syltetøyet for å finne alle steinene.Tidligere har jeg fjernet steinene først ved å plukke ut en og en stein av bærene,men har syntes dette har vært tidkrevende,men lurer nå på om dette er den raskeste metoden.
Er det bare jeg som ikke koker lenge nok?
Må jeg fylle på mer vann underveis?
Er det noen som har erfaringer med dette?
Og må bare legge til:Hjemmelaget Kirsebærsyltetøy er HIMMELSK :D :D
Inger E

Re: Kirsebærsyltetøy

Post by Inger E »

Har du ein slik sak til å stikke ut steinane med? Det lettar arbeidet, men er likevel noko kliss.
Eg plar få opp ein del stein ved koking, om dei er modne nok. Det kan vere eit tips å skjære eit lite hakk i bæra, om du vil ha jobben med det. Elles let eg steinen vere, og seier frå at folk for ete varsomt og kjenne etter stein :lol: . Har du det på brødskiva, så vil no steinen vise seg
maria

Post by maria »

Litt malapropos, men jeg var på møte i Horten hagelag i går. Foredraget ble holdt av Cathrine Senje, som snakket om sin barndoms hage i Horten på 30-tallet. Hun snakket om morens hagebruk, og om kirsebærsyltetøy. Det fineste kirsebærsyltetøyet var det med stener - den hvite kjernen inne kirsebærstenene ble kokt sammen med bærene. En idé for Noen som har større kirsebærtrær enn mitt som fremdeles er pittelite og nok ikke bærer på noen år ennå, kanskje?
calypso

Post by calypso »

Kjernen i de knekkede kirsebærstenene gir en fin, litt bitter smak, dette skyldes blåsyre, og bør ikke overdrives. I moderate mengder er det helt greit.
B. R.

Post by B. R. »

Kan det være en idé å fryse kirsebærene før sylting? Når du tiner dem, blir de bløte, og da plopper stenen ut bare ved et lite klem. Dessuten blir bærene søtere på smak etter frysing, så du kan muligens knipe inn litt på sukkermengden også.

Selv har jeg begynt å fryse nyper før jeg koker mos av dem. Frysingen gjør dem bløte og forkorter dermed koketiden betraktelig.
salvia

Post by salvia »

En gang lagde jeg kirsebærsyltetøy etter Henriette Schønberg-Erchens anvisninger. Ikke bare skulle alle steinene ut. En del av dem skulle i tillegg knuses for å få ut det som var inni, som skulle tilsettes ved et punkt i prosessen. Det var mye jobb, og jeg likte ikke smaken av det som er inni kjernene i det hele tatt. Som Calypso nå sier er blåsyre!

Jeg synes det letteste har vært å låne saftkokeren til naboen og lage gelé i steden. Da trengs det ingen stenrensing og det blir masse kirsebærsmak likevel.
Lobelia

Post by Lobelia »

Kirsesteiner. Hos "Enklere Liv" i Larvik hadde de ihvertfall for 2 dager siden 2 stykker igjen av en veldig praktisk ting til å ta ut 4 kirsebærsteiner på en gang. Men nå skulle de etterhvert ta den ut av sortimentet. De har hjemmeside.
Lobelia.
MonicaU

Post by MonicaU »

Takk for alle svar!Jeg tror jeg skal prøve å klemme ut steinene av opptinte bær før jeg koker de neste gang.. Og se hvordan det går :D
Post Reply