Urtesmelteost

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Post Reply
island monkey

Urtesmelteost

Post by island monkey »

Smelteost ble betraktet som et mindreverdig produkt da jeg vokste opp. Det kunne spises, i nødstilfelle, men det ble laget av “det som feies opp fra gulvet på ostefabrikken”. Folk som slanket seg spiste mager smelteost, eller de som ikke fordro mye fett i magen. De som kamperte i det store øde tok med seg smelteost. Men ellers ble det sett ned på.
Jeg er ikke interessert i smelteost om høsten, vinteren eller om våren, men den interessemangelen blir godgjort om sommeren. Og så bruker jeg hovedsakelig norsk smelteost. Dvs, fabrikken står i England, men selskapet er norsk, stiftet av den særlig eksentriske Olav Kavli for mer enn hundre år siden. Så det kan vel hevdes at jeg liker tradisjonell smelteost, enda den blir vel laget av det som feies fra gulvet til cheddar eller red leicesterfabrikken.

I alle fall, enda Olav og sønnen Knut gjorde en stor innsats, så synes jeg fortsatt at smelteost ikke egentlig er spiselig. Det er heller en ingrediens. Tilsett gressløk, persille og kjørvel, eller noen annen kombinasjon av urter, sett det i kjøleskapet i et døgn, og så oppdager en hva smelteost kan bli til. Men ikke lag det med Philadelphia eller noe. Firma Kavli lenge leve!
primulasesong.jpg
primulasesong.jpg (74.03 KiB) Viewed 578 times
Det som forøvrig interessant er, er postal coden til adressen til det britiske kontoret:

Kavli Ltd
KINGSWAY 
TEAM VALLEY TRADING ESTATE 
GATESHEAD 
TYNE AND WEAR, 
NE11 0ST
Bondebønna
Herdighetssone: H4

Re: Urtesmelteost

Post by Bondebønna »

Haha, treffende adresse ja!
Den ideen her tror jeg jammen jeg skal prøve. Jeg er ikke noen stor ostespiser, men det hender jeg bruker smelteost av og til. Mest til kjeks. Men dette høres ut som en morsom vri :)
fiolina
Herdighetssone: H5

Post by fiolina »

Å, bra tråden ble hentet opp igjen. Jeg laget en variant med gressløk og persille - det ble veldig bra. Og man kan til og med benytte de aller billigste fra Rema til 10 kroner boksen - smaken blir finfin.
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

AnneMarta Borgen har en vri hvor hun rører opp Primula med usaltet smør til ønsket konsistens og tilsetter støtt salvie.
Post Reply