Bondebønner, korleis lage?

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Post Reply
Aasta

Bondebønner, korleis lage?

Post by Aasta »

Hjelp en stakkars kulinarisk novise - er det bare å koke og spise? Med smør på, kanskje?
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
Kirsten

Re: Bondebønner, korleis lage?

Post by Kirsten »

Bondebønner må skjelmes - det vil si at selve bønnene tas ut av belgene som ikke kan spises. Bønnene kokes i lettsaltet vann til de er møre (ca 10 minutter vil jeg tro). Litt god olivenolje og finhakket mynte på smaker deilig. Smør går helt sikkert også bra
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Aasta

Post by Aasta »

Ja, det var omtrent slik det vart. Og det var KJEMPEGODT! Og mannen likte det óg! :D Meir bondebønner neste år! :D
Takk for svar!
Aasta, Oslo

Bondebønna
Herdighetssone: H4

Post by Bondebønna »

Vi bruker ikke å ta av skallet på selve bønnene, bare belgene. Er vel litt hva man er vant til sikkert. Det smaker jo så klart bedre uten skall, men vi syns det smaker greit med skall også, og gidder ikke drive å pirke på dem.

Det passer bra med en smørklatt på ja, og man kan gjerne krydre med sar (også kalt bønneurt).
Et annet alternativ er å servere som stuing, altså i hvit saus. Denne kan også gjerne krydres med sar.
Aasta

Post by Aasta »

Takk for svar! Ja, sar er jo mitt favorittkrydder! Har både vintersar og sommersar. Har bare ikkje tekt på at det gjekk an… :lol:
Aasta, Oslo

island monkey

Post by island monkey »

Bondebønner med sar er veldig nydelig ja. Men bondebønner er utrolig allsidige. Jeg pleier ha masse av dem i fryseren, men det er det aldri nok. Heldigvis finnes det gode frosne bondebønner i supermarkede hos oss.
Om en ikke er veldig kjent med grønnsaken ennå: veldig ofte fungerer bondebønner enda bedre i oppskrift enn erter, feks i risotto.
To bondebønnesaker som får folk til å løpe mot bordet her er;
Bondebønnepastasuppe
Svet noe løk i olje og hiv inn det som finnes av grønnsaker; paprika, gulrot, glemte bønner, hvitløk, selleri, osv. Noen digre potet, alt i stykker. Så hel i vann og noe buljong, kok til poteten er halv ferdig. Så noen knever pasta og en god mengde bondebønner. Det hele skal ha grøtkonsistens, uten at noe faller sammen. Litt ekt oregano eller hva som foretrekkes – sar funker også, masse persille. Serveres med rivet (sterk) ost på.
Det høres ganske forferdelig og studentaktig ut, med det er veldig god mat, og veldig lite arbeid.
bondebønnesalat.jpg
bondebønnesalat.jpg (97.43 KiB) Viewed 3486 times
Bondebønnesalat
Stek litt røykebacon i veldig små biter. Når det er helt sprø, tilsett en god mengde kapers med eddiken – om den er god, til det smaker bra (imitasjonkapers, dvs syltet blomkarsefrø er greit også). Balsamico er enda nydeligere.
Kok bondebønnene. Leg masse tomat i en bolle og miks i bondebønnene og bacon med kapers og sausen. Skjær noe feta eller tilsvarende i stykker og kast inn, og så en god mengde salat, helst en litt fast sort, som radicchio (eller isberg), eller flere salatsorter, rucola. Plus basilikum. Best om det får stå i en time eller noe, og bondebønnene skal inn når de enda er varm/het. Opprinnelig takket være den fortreffelige Antonio Carluccio.

Store, tykke bønner skrelles eller lages ‘stappe’ av, veldig nydelig med sitron og mynte, eller noe slikt. Og belgene kan brukes til suppe eller saus eller i risotto. De er enda bedre enn bønnene.

Sett bønnene så tidlig som mulig, ta av ALLE belger når de er ferdige, inkludert de små det ikke kom noe av. Planten gror igjen og lager en andre, mindre avling samme sesong – de gamle stilkene er de som bæret den første avlingen. Det funker vel i sør- og midt-Norge – jeg trenger altså ikke sette de veldig tidlig. Men prøv det med bare noen få planter kanskje, for å være sikker. Om en ikke ville få bønner, så kan toppene spises. Feks forvelt og så i omelet er de en delikatesse. Når jeg har masse frø til overs setter jeg de i august, bare for å få bladverket..
bondebønner take 2.png
bondebønner take 2.png (338.46 KiB) Viewed 3486 times
Aasta

Post by Aasta »

Tusen takk for svar!
Ja, dette er virkelig noe som skal tas med videre neste år! Nå har det vært frost her hos oss for ei stund sidan så eg har rydda bort bønner og tomatplanter for lenge sidan. Men no såg eg i dag at bondebønnene var ikke døde! Et par planter stod igjen og der var det igjen noen små belger, hurra! :-)

Når eg ikkje har heilt hatt sansen for disse før er det nok fordi eg har 1) spist dei uferdige belgane og 2) kokt dei for lite og ikkje minst 3) samanlikna med snittebønner, som er noe heilt anna. Likte dei altså rett og slett ikkje!

Men no har eg altså 'sett lyset'. Takk igjen!

Trenger nok mye mer plass til desse her neste år‚ hmmmmmm… (går i tenkeboksen)
Aasta, Oslo

salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

Har lurt på noe når jeg leser her. Menes det at man skal?/bør?/kan? skrelle bønnene som er inni belgen?
Aasta

Post by Aasta »

Det kan virke som det er noe delte meiningar på det spørsmålet… noen vil skjelme, andre ikkje. Noen skjelmer dei om dei er gamle og tørre, men et dei heile om dei er nye og fine. Eg skjelma dei nye og fine for eg visste ikkje bedre! Men gode var dei :D
Aasta, Oslo

island monkey

Post by island monkey »

Picture 6.jpg
det er heldigvis fulstendig opp til enhver hva de gjør med bondebønnene sine. ;)
Last edited by island monkey on 11 Oct 2013, 00:54, edited 1 time in total.
lavendel29
Herdighetssone: H2

Post by lavendel29 »

Kommer det ikke an på hvor modne de er? lavendel29
Post Reply