Lemon curd.

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Post Reply
Bjørg

Lemon curd.

Post by Bjørg »

Vi hadde en liten sammenkomst i går kveld. Ei av venninnane mine ville overraske meg. Hun tok med seg et glass med noe som hette Lemon Curd eller Sitron smør som hun kalte det på Norsk.
http://www.detsoteliv.no/oppskrift/lemon-curd

Dette har jeg aldri vært borti og kan ikke huske at jeg har hørd om det. Men kan jo tenkes at jeg har lest eller hørd sånn i forbifarte,
Men det var godt. Brukte det på Kaptein kjeks og vafler. Hun hadde med seg en oppskrift og jeg vil prøve det en dag til uka. Men er der andre som kjenner til det og kan utdype det litt. Ser jo der er nok av fremgangsmåter og nok av oppskrifter på nett. Og her inne på Praten er der en masse som har prøvd ut en masse.

Bjørg
Last edited by Bjørg on 02 Jan 2015, 07:47, edited 1 time in total.
island monkey

Re: Lemon curd.

Post by island monkey »

De som opplyste deg da du bodde i det Forente Kongerike burde skamme seg dypt da! Det står fremdeles overalt, ved siden av syltetøyet.
Lemon curd er nydelig, oppskriften ser bra ut, kjør på. Jeg liker sitronskall inni i tillegg. Kjempegod på pannekaker også.
Det pleide være et problem hva gjøre med eggehvitene, men nå tror jeg at de vel kan noen ekstra i gommen, kanskje? ;)
Bjørg

Post by Bjørg »

Måtte bare sette inn en N som jeg så manglet i Sitron. Jo da IM mye mulig at jeg har hørd om det før. Men ingen klokker ringer for å si det sånn. Men nå er ikke det så nøye. Venninna mi hadde fått det i Juleprsang,eller rettere hun hadde fått to glass og ofret det ene på oss andre. For glasset var ikke så stort og det som var inni forsvant fort. For som jeg sier. Det var godt og sånn syrlig søtt.
Skal prøve meg frem til uka. og lage litt. Om jeg feiler sånn med en gang? Gjør ikke no . Prøv igjen.

Bjørg
toveve

Post by toveve »

Jeg har prøvd oppskriften fra detsoteliv.no og den har virket bra.
Brukte det som topping på ostekake. Kanongodt.
Tove
Nordre Land
Bjørg

Post by Bjørg »

toveve wrote:Jeg har prøvd oppskriften fra detsoteliv.no og den har virket bra.
Brukte det som topping på ostekake. Kanongodt.

Høres lovende ut kanskje ikke så vanskelig å få det til. Har foresten kjøpt Citronene. Bare jeg får noen timer fri så setter jeg igang.

Bjørg
Post Reply