Marmelade av paprika og chili

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Post Reply
Rosa Leander

Marmelade av paprika og chili

Post by Rosa Leander »

For nokre dagar sidan fekk eg servert pære og chiligelè til ost og kjeks. Nydeleg! Den oppskrifta har eg ikkje, men eg fann denne på Trines matblogg. Den fekk gode skussmål. Eg har mykje paprika og chili i modning i drivhuset og tenkte å lage m.a. marmelade av dei. Du kan sjølvsagt kjøpe i butikken om du ikkje dyrkar sjølv.

CHILIMARMELADE

(Trine skriver:) Inspirasjon til denne oppskriften har jeg fått av en av mine lesere, Bjørg, som rett som det er tipser meg om spennende oppskrifter og kombinasjoner. Denne deilige chilimarmeladen smaker godt som tilbehør til ost, på blingser eller til en middagsrett som tåler litt ekstra chili.
Oppskriften gir tre små glass med chilimarmelade, og er lånt fra Nigella, men jeg har redusert sukkermengden noe.

INGREDIENSER
100 g rød chili (ferdigrenset)
100 g rød paprika (ferdigrenset)
500 g syltesukker (smak til)
4 dl eplesidereddik (5%)

SLIK GJØR DU
Rens chili og paprika for stilk, hinner og frø, og del opp i grove biter. Kjør først chilien i en kjøkkenmaskin med kniver/stavmikser et par sekunder og tilsett deretter paprikaen. Kjør til paprika og chili er jevnt hakket, men ikke finmost.
Ha eplesidereddik og syltesukker i en tykkbunnet kasserolle og gi det et oppkok. Har du ikke syltesukker kan du benytte vanlig sukker og pektin (dosert etter anvisningen på emballasjen). Tilsett chili- og paprikablandingen, og la det stå å koke i ca. 15 minutter. Smak til underveis om det er nødvendig å tilsette mer sukker.
La blandingen avkjøles i 30-40 minutter, til marmeladen begynner å tykne. Hell den deretter over på rene glass, sett på lokk og la marmeladen avkjøles helt. Oppbevar chilimarmeladen kjølig. Marmeladen er holdbar i flere måneder.

Ifjor skar eg opp paprika og la i små bokser i frysaren. Desse putter eg direkte i gryterettar, pizzafyll og sauser. Hvis nokon av dykk har andre, gjerne velprøvde oppskrifter for bevaring av chili og/eller paprika, hadde det vore fint om de vil dele med oss på praten. Kjekt å prøve nye måtar å konservere godsakene på.
Rosa Leander
dengladeamatør
Herdighetssone: H1

Re: Marmelade av paprika og chili

Post by dengladeamatør »

Jeg har alltid chili i drivhuset, og jeg bruker synål og sytråd og "syr" chiliene sammen på en lang sytråd som jeg etterpå henger dobbelt på en krok på kjøkkenet til tørk. Etter et par uker tar jeg dem ned og har dem på en gjennomsiktig boks - dekorativt og veldig enkelt i bruk! :-)

Jeg lager også chiliolje, enten "varm" eller kald: "Varm": chili delt i skiver has i ei gryte sammen med noen hvitløksfedd i skiver (kan droppes) og god olivenolje, varm forsiktig opp (skal ikke ryke!). La stå med lokk på i et døgn, sil av og hell på tett flaske. Kald-laget: ha noen chilier (hele eller delt i to på langs) i ei flaske sammen med noen hvitløksfedd (kan droppes), hell på god olivenolje (pass på at chiliene til en hver tid er dekket av oljen). La stå noen døgn før du begynner å bruke den. Begge oljene må oppbevares kaldt, og er holdbare i månedsvis. Fin julegave. :-) Jeg bruker oljen til alt av steking (unntatt pannekaker... ;-) )

Min chiligele (med epler): Eplesaft lages av 1 kg epler: hakke eplene i biter (med skall og kjernehus). Ha dem i en kjele og dekk med vann mens du holder eplene nede med hånden. La småkoke til eplene er møre, ca 20-30 minutter. Sil saften gjennom en saft/gele-pose. Bruk en god neve med chili'er, fjern frøene, og hakk i hurtigmikser sammen med 4-5 dl hvitvinseddik. Ha dette og eplesaften i ei gryte. La småkoke i 15-20 minutter. Tilsett 1,5 kg sukker og la det boblekoke ei stund. Ta geleprøven: ha litt gele i en kald skje, la det bli litt kaldt, dytt litt i massen med fingeren. Hvis det "rynker seg" foran fingeren er gele'en ferdig. Hvis ikke: kok videre og prøv igjen om ei stund. Fyll på varme glass. Blir ca 8-9 små glass. Og obs - lurt å sette hurtigmikseren og ei kokeplate UTE! (Jeg liker ikke eddiklukta...)

Flere oppskrifter tas imot med takk herfra også! :-)
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Tusen takk for gode tips, dette skal prøvast. Både paprika og chili begynner å bli raude, så eg har mykje å ta av i dagane som kjem, sjølv om vi "knaskar" paprika til alle måltid. Nydeleg å fråtse!
Rosa Leander
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

I juli forsøkte jeg meg på en oppskrift med syltet chili-rips, som jeg syntes virket spennende og frisk.
Så langt er det en litt snodig opplevelse: Syltetøyet smaker verken chili eller rips... Egentlig smaker det ingenting - nesten som om chili og rips opphever hverandres smak :?
Jette
Post Reply