Liker ikke unge mennesker hagearbeid?

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Torhild

Post by Torhild »

Hei. Jeg leste i lokal avisa for en stund siden, at unge mennesker ikke anlegger hage [:(!]. Gartneren som uttalte seg, hevet at de unge kun anlegger plen, og skal de ha noen blomsterbed, så er det hagearkitekter og gartnere, som gjør jobben. Han hevdet at de unge ikke har vært interesserte i å lære om hage av den eldre generasjonen. Jeg syns dette hørtes utrolig ut. Stemmer det? Jeg trodde ikke interesse for hage hadde noe med alder å gjøre. Mine barn har alltid likt å ha sitt eget blomsterbed og sine egne grønnsaker i kjøkkenhagen. Det hadde vært interessant å høre hvilke erfaringer og tanker dere har om dette.:)

Torhild Røsand
Torhild Røsand
kirsitn

Post by kirsitn »

Høres ut som reinspikket vås. Jeg vet ikke hvordan det er her på hagepraten, men på hagegal er det i alle fall folk i alle aldere.
Torhild

Post by Torhild »

Det tror nemlig jeg også, men i sted så tok vi for gøy en kjøretur til ett av de store byggefeltene. Vist det er der oppe han gartneren har vært, så har han kanskje bittelitt rett. Der var gressplener, med et huskestativ og sandkasse. Det var nesten ikke blomster og trær i det hele tatt. På terassene var det mye sommerblomster, men lite eller ingenting nede i hagene. Jeg tror nok også at de som er inne på de forskjellige hageforumene er litt mer enn middels interessert.

Ha en fortsatt fin sommer

Torhild Røsand
Torhild Røsand
myla

Post by myla »

Hei,

Jeg er 27, og har alltid drømt om hage, og endelig har jeg det!
Jeg elsker hager, og om jeg en gang får barn håper jeg å kunne føre gleden ved hagearbeid videre.

Jeg tror nærheten til jord og liv er sunt i en stressende hverdag, og det får fokusen tilbake til det som er viktig i livet.

I f.eks England har hagearbeid litt større status, det regnes som tradisjon og kultur på et høyt nivå. Her hjemme har ikke hager hatt samme status noe som kanskje har gjort fokuset på hager og hagegleder mindre?

Uansett tror jeg dette er i ferd med å endre seg. Fokuset har lenge vært på interiør, og etterhvert ser man verdien ved å fortsette arbeidet med å skape vakre ting også ute. Og alle har ikke råd til hage arkitekter, så endel blir nok smittet av hagebasillen underveis, håper jeg :-) (Håper blant annet at mannen min skal bli smittet ;-) )
Torhild

Post by Torhild »

Hei. Jeg kan ikke tro at det er så mange som har råd til å leie folk til hagearbeid. Jeg har alltid trodd at hager var noe mange likte, uavhengig av alder. Jeg håper inderlig han gartneren tar feil, når han hevder at interressen er i ferd med å forsvinne. Jeg håper mange unge, har samme syn på det som myla.

Ha en fortsatt fin sommer.

Torhild Røsand
Torhild Røsand
Erik

Post by Erik »

Gartneren har nok desverre litt rett.Ser for eksempet på fremmøte i lokallaget, ikke mange ungdommer her nei.( Snakker for eget lokallag vestby)

Erik
Erik
Dag
Herdighetssone: H4

Post by Dag »

Ingenting gjør seg selv, heller ikke en hage. Gleden ved å arbeide i hagen er i ferd med å forsvinne, spesielt blant de yngre. På den ene siden ønsker de seg en frodig hage som skal beundres, men som på den andre siden ikke skal kreve noe stell eller arbeid eller egeninnsats.
Bøker som "Hage uten slit" o.l. er med på å gi unge mennesker troen på at ting gjør seg selv. De kommer til planteskolen og spør etter planter som det "ikke er noe stell med".
Men plenen steller de og klipper opptil 2-3 ganger i uka!

Jeg har flere ganger oppfordret Hageselskapet om å bruke "gleden ved å arbeide i hagen" som et motto/tema gjennom et helt år.
Hvordan få den oppvoksende hagegenerasjonen til å bli glad i å skape noe selv, føle velvære ved å se at det arbeidet de utfører, gir resultater og oppleve at det også gir dem bedre helse og psykisk velvære?

Hvis vi ikke bekjemper latskapen, er jeg redd for at grilldressgenerasjonen vil overta. Det kan bli gode tider for alle som tar dugelig betalt for planlegge og tegne hager og for dem som tar på seg jobben i hager for alle de late.

Men når det er sagt, tror jeg vel egentlig ikke at de unge behøver å være så late, men når de aldri har opplevd gleden ved å arbeide, så vet de jo heller ikke hva hagearbeid kan gi dem.

Dag
Lissa

Post by Lissa »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av Erik
<br />Gartneren har nok desverre litt rett.Ser for eksempet på fremmøte i lokallaget, ikke mange ungdommer her nei.( Snakker for eget lokallag vestby)

Erik
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">akkuratt det har kanskje å gjøre med at unge ikke har tid til å gå så mye i foreninger når man har jobb, barn og alle møter, dugnader og aktiviteter som hører med til det....

sel er jeg 34 og har hatt hageinteresse siden jeg varca 6ogfikk min første pelisstikling av farmor...;)

stadig mindre gress - økende antall blomster...
stadig mindre gress - økende antall blomster...
myla

Post by myla »

"gleden ved å arbeide i hagen" er et godt motto! :-) Får håpe de tar i bruk forslaget ditt. Jeg tror det er nyttig å finne denne gleden i en verden som bare går fortere å forterer. Gleden ved å jobbe i hagen er for meg gleden over tid til refleksjon, skaperglede og gleden ved tålmodighet. Jeg trenger ikke betale for å meditere, for meg blir det en automatisk del av det å jobbe ute.

Jeg abbonerer på Hagetidene, men syntes det blir litt gammeldags i forhold til andre magasiner jeg leser. Har lest det siden jeg var bitte liten, da min bestemor abbonerte på det i alle år. Masse interessant innhold, men litt lite til inspirasjon. Litt mer fokus på yngre generasjoners interesser kunne vært fint :-)

Mer informasjon om hagelagene til unge kunne også vært fint for å få flere til å delta på møtene. Selv ser jeg en annonse en sjelden gang i lokal avisen,+ en stusselig webside og jeg føler at jeg vil være litt malplassert der. Men har sett et par ting nå på høsten som jeg gjerne vil delta på, så jeg skal ta sjansen ;-)

Ved å rette seg også mot yngre mennesker vil man kanskje også fange opp de som ikke har tatt med seg denne tradisjonen hjemmenifra, og som da vil oppdage denne gleden?

Samtidig er det jo dyrt med bolig,spesielt i press områdene, så folk etablerer seg kanskje i hus senere nå enn før, og at hage interessen derfor ikke dukker opp før noe senere?
Aasta

Post by Aasta »

Haging er noko ein må prøve å pode inn i barna når dei er små. :)

Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
Aasta, Oslo

tove

Post by tove »

Lissa er inne på det samme som jeg tenkte - unge mennesker har ikke overskudd til hagearbeid. Tiden strekker ikke til. Selv barna er ikke i hagen. De er for opptatt. I de fleste hager rundt omkring her var det ikke engang barnespor i sneen i vinter. Ingen snehytter, sklier e.l. De kommer sent hjem og tidlig ut om morgenen.
Ekstra arbeid er det jo og de kan ikke bruke tiden til dette. Synd at de ikke vet at hagearbeid kan være oppkvikkende og avstressende. Hagen må heller ikke være perfekt, mener jeg.
Kan noen hjelpe dem til å gjøre opphold i hagen til en positiv opplevelse hadde ingenting vært bedre.
Tove
Engapus

Post by Engapus »

Jeg tror også tid er en avgjørende faktor. Men vel så viktig er det kanskje at mange av oss som er unge nå, også hadde veldig travle foreldre, som ikke hadde tid til å la oss være med å holde på i hagen. Eller som mente at unger ikke skulle trenge å jobbe, sånn som de selv måtte, unger skal leke i stedet. Resultatet er en huseiergenerasjon som ikke vet noe som helst om renhold og vedlikehold, f.eks., fordi de aldri har vært med mor og far når noe skulle fikses eller gjøres... Synd! Håper folk tar seg tid til å engasjere ungene i hverdagslige gjøremål - det tjener vi på når vi blir voksne!

Engapus
-----------
Har du en hage og et bibliotek, da mangler du intet. (Marcus Tullius Cicero)
Engapus
-----------
Har du en hage og et bibliotek, da mangler du intet. (Marcus Tullius Cicero)
Aasta

Post by Aasta »

Det er nok slik at dei fleste ikkje har tid, dessverre. Men kva er gale med plen og to blomsterpotter? Hagen skal vere til å kose seg i! Eg syns det er verre å høyre når nokon klagar over hagearbeid. For dei som ikkje er i same situasjon, så er det vanskeleg å forstå kor hektisk kvardagen kan vere for småbarnsfamiliar.
Vi har treterrasse + hageflekk med markjordbær og ringblomster som vi plukker når vi har lyst!

Aasta, Oslo

Aasta, Oslo

Aasta

Post by Aasta »

IDUNN 4 ÅR

LIKER ŠVÆRE I HAGEN :) [:p] 8)
Aasta, Oslo

Torhild

Post by Torhild »

Begynner nesten å tro at gartneren har litt rett[:(!]. Nei, jeg synes ikke det er noe galt i plen, og to blomsterpotter, vist det er det man vil ha. Selvfølgelig kan det være perioder i livet, der hagen ikke har førsteprioritet. Det skjønner nok de fleste. Det jeg synes er trist, er vist unge mennesker må leie inn fagfolk til å anlegge hage fordi de ikke vet hva de skal gjøre. En hage trenger da ikke være perfekt, for at man skal kunne kose seg med den. Jeg er enig med dem som skriver, at det er viktig å ta barna med fra de er små. Vår hage er langtfra perfekt, men her er både voksne og barn i hagen og koser seg. Det har nok hendt at en staude har fått en fotball i hodet, men det overlever den. Jeg tror vi må prøve å lære barna gleden ved å være i hagen. Bedre sted å finne ro, og avstressing finnes ikke synes jeg. Så fint at du koser deg i hagen Idunn, det gjør jeg også.:D

Ha en fortsatt fin sommer

Torhild Røsand
Torhild Røsand
Post Reply