SOS Lene!

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Kirsten

SOS Lene!

Post by Kirsten »

Nå er jeg i ferd med å bli helt fortvilet over komposten min :cry: Etter kuldeperioden før jul har det ikke vært skikkelig fres i den. Jeg spadde ut masse fin kompost i januar/februar, og det hjalp litt, men nå er det bare sorgen. Jeg tror jeg har prøvd "alt" - varmt vann, varmt sukkervann, "gullvann" (men der sliter jeg med mengdetilgang), reke- og krepseskall i store mengder (ansiktsuttrykket på vertskapet da jeg ba om å ta med meg skallet hjem fra selskap var fantastisk :D ) og i går 2,5 kg gammelt syltetøy som jeg kokte opp med vann og helte over. Deretter la jeg på innerlokket og ventet spent til i ettermiddag. Resultatet? Digre, fete, hvite larver som krøp over alt - også oppå innerlokket :shock: og ingen merkbar temperaturøkning. Jeg spar og spar rundt i komposten uten at det ser ut til å virke. Etter at komposten har dampet mot meg i over halvannet år, er dette skikkelig nedtur :oops: Og det verste av alt er at omdanningshastigheten nå er så lav at bingen er i ferd med å fylles opp igjen.

Finnes det noen hemmelige kriseråd som ikke er avslørt på Hagepreaten ennå :?: :wink: :?:
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Lene i Fredrikstad

Re: SOS Lene!

Post by Lene i Fredrikstad »

Her kommer Lene... :lol: Tuttututu! :wink:

Noen ideer:
Det høres ut som den har fått for mye mat og for lite strø (karbonrikt materiale eller "brunt") og luft.

Hadde du i strø sammen med syltetøyet? 1/4 strø til 3/4 mat.
For mye rekeskall kan være for mye for bingen om det ikke samtidig sørges for godt med luft og strø.
Rekeskall/fiskeavfall ol. må graves godt ned i massen - ellers kommer spyfluer (og lignende som liker sånt) til avfallet.
Det er uansett lurt å grave det du har i litt ned i massen, så ikke fluer kommer til for å legge egg.

Noen ganger kan komposten være litt vanskelig å få igang igjen etter tømming. Jeg regner med at du ikke tømte den helt, men at du tømte fra bånn - lot du massen som var igjen falle ned selv, eller trykket du ned det som var igjen i bingen? Det kan lett bli for tett i bunn etter at man trykker ned.

jeg håper dette er noen tips som kan hjelpe. :mrgreen:
Hilsen Lene
Planter blir kompost blir liv
blir min hage.

Lenes album, Lene i Fredrikstads hagedagbok, Lenes oppskrifter
Odd B.
Herdighetssone: H4

Post by Odd B. »

Hei !
Når jeg opplever at tempen går ned og da fyller jeg på med strø / sagflis som en oftest får gratis på sagbruk ol. Hos meg er det som regel det at det blir for fuktig og da blir det ikke god nok oksygentilgang.
Tips fra meg: les her om råd m.m. http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=185

Mvh Odd B.
Mvh. Odd B.
Kirsten

Post by Kirsten »

Tusen takk begge to! Det er godt at ambulansen kommer fra begge kanter når nøden er størst :D

Da har jeg følgende slagplan for morgendagen: ha på godt med strø, grave grundig om, ha på mer strø, grave mer og deretter vurdere om jeg skal gjenta operasjonen enda en gang :oops:

Det eneste som har hjulpet til en viss grad i vinter var å ta ut ferdig kompost. Da tok den seg litt opp, men ikke nok. Det er nok fare for at det er blitt for lite strø - selv om jeg trodde at jeg hadde holdt strømengden nokså konstant. Konsistensen nå kan imidlertid tyde på at det er der feilen ligger :|
Kirsten

Lene i Fredrikstad

Siden det hjelper å ta ut ferdig kompost er det sannsynligvis for tett i bånn = for lite luft i massen. Det er ikke lett å grave helt ned i bånn av bingen med et greip.
Se om du får tak i en kompostlufter av noe slag. Enten en som ser ut som en svær plastskrue eller en som ser ut som en stang med "vinger" i enden, eller et isbor/jordbor som også kommer helt ned i bånn - eller ta ut litt fra bånn, så det kommer luft til på den måten.
Det står litt om dette i kompostforedraget mitt som er lagt ut på hagegals hjemmeside: Se her.

Lykke til! Jeg håper bingen din blir glad og varm igjen når du får inn mer luft og mer strø. :mrgreen:
Hilsen Lene
blir min hage.

Kerstin

Post by Kerstin »

Det var et bra foredrag! Bildene gjør det enkelt å forstå. Nå gleder jeg meg til å begynne selv så snart jeg har vært på kurs i kommunen.
Takk
Kerstin
Kirsten

Post by Kirsten »

Nå har jeg vært ute og strødd og gravd, strødd og gravd, strødd og gravd ... Deretter sjekket jeg tilstanden i bunnen, og du har helt rett, Lene. Den massen var nærmest som blåleire i konsistens med betydelige mengder ikke omdannet avfall innimellom :oops: Så nå har jeg gravd ut fra bunnen og lagt det forsiktig på toppen i så små "biter" som mulig. Og oppå der har jeg hatt enda mer strø ... Det eneste positive jeg kan si om komposten min i øyeblikket er at den er så kald at metemarken stortrives der :mrgreen: Digre, fete, deilige metemark :!:

Når det gjelder kompostlufter har det stått øverst på ønskelisten min i lang tid (inspirert av Lene!), men jeg har ikke klart å finne det noe sted. Og når jeg spør etter det, ser butikkpersonalet ut som levende spørsmålstegn :o

Er det noen som nylig har sett kompostluftere til salgs i Oslo-området? Aller helst vestover ...
Kirsten

Odd B.

Post by Odd B. »

Hei Lene !
Fine bilder og tydelig oppsett, Bravo!!
Et spørsmål:
Du sier du fyller bøtta med varmt vann før du tømmer det i komposten. Tømmer du det varme vannet også oppi ? Blir det ikke for fuktig eller ???

Hilsen Odd B.
Mvh. Odd B.
Lene i Fredrikstad

Ja, vannet går i bingen - og nei, det blir ikke for fuktig i bingen.
Når mikrorganismene jobber produserer de varme og forbruker mye vann. Det blir fort tørt når bingen er i full fres.
Hilsen Lene
blir min hage.

Lene i Fredrikstad

Kirsten wrote: Når det gjelder kompostlufter har det stått øverst på ønskelisten min i lang tid (inspirert av Lene!), men jeg har ikke klart å finne det noe sted. Og når jeg spør etter det, ser butikkpersonalet ut som levende spørsmålstegn :o

Er det noen som nylig har sett kompostluftere til salgs i Oslo-området? Aller helst vestover ...
Jeg har laget et minneverdig notat i hagedagboka mi der jeg noterer hver gang jeg finner ut noe om kompostluftere - skal vi se....her er det.

Edit: 5/1-09: rettet lenken til kompostlufter-notatet mitt.
Last edited by Lene i Fredrikstad on 05 Jan 2009, 15:01, edited 1 time in total.
Hilsen Lene
blir min hage.

Miamaria

Post by Miamaria »

Jernia skal i alle fall kunne bestille inn den kompostlufteren som er en slags plastskrue. De hadde ikke her og hadde vel ikke hørt om den heller tror jeg - men intet problem å bestille. Kostet under hundrelappen. Nå har jeg endelig prøvd den selv :oops: og den funker greit. Lene sin ser mye bedre ut (og er det helt sikkert også), men plastskruen er ok hvis man ikke får fatt i en "proffere" type.
Lene i Fredrikstad

Kirsten wrote: Det eneste positive jeg kan si om komposten min i øyeblikket er at den er så kald at metemarken stortrives der :mrgreen: Digre, fete, deilige metemark :!:
Og det er ikke så dumt. :mrgreen:
En artig ting med metemark i bingen: Mye metermark som ser ut som de er på slektstreff på toppen av massen eller langsmed lokket i bingen er et sikkert tegn på at varmen stiger igjen. Metemarken rømmer fra varmen ettersom tempen stiger.
Hilsen Lene
blir min hage.

Miamaria

Post by Miamaria »

Men stakkars, kommer de seg ut OPPOVER? :shock: Nå fikk jeg en sånn "meitemark-skrekkfilm" i hodet. :roll:
Lene i Fredrikstad

Miamaria wrote:Men stakkars, kommer de seg ut OPPOVER? :shock: Nå fikk jeg en sånn "meitemark-skrekkfilm" i hodet. :roll:
He, he. Metemarkskrekkfilm. Uhhææ! :shock:
Første gang jeg opplevde det ble jeg nokså forskrekket. Men nå blir jeg glad fordi jeg vet det er fordi varmen stiger.
Jeg regner ellers med at de kloke metemarkene rømmer nedover til ferdig omdannet kompost, rolig temperatur og trivelige forhold - og at det bare er de dumme metemarkene som rømmer oppover. Jeg redder dem nemlig ikke, de blir skyflet ned i massen og ender som kompostmat når jeg oppdager dem.
Hilsen Lene
blir min hage.

Kirsten

Post by Kirsten »

[quote="Lene i Fredrikstad Jeg redder dem nemlig ikke, de blir skyflet ned i massen og ender som kompostmat når jeg oppdager dem.[/quote]

Og jeg som trodde du var bare snill, Lene, også gjemmer du på en sånn :twisted: . Neida, jeg tror mest du er slik: :wink:

Kompostlufter er bestilt fra Futur, så får jeg se hvordan det går - det virket ikke akkurat som en nettbutikk, men ettersom de oppga både priser og en e-postadresse, så prøvde jeg meg. Borvarianten ser jeg for meg at bare vil presse massen enda mer sammen, selv om jeg vil klare å lage kanaler.

Da får jeg se om ikke dagens redningsaksjon hjelper i tillegg til at jeg skal bruke kompostlufteren flittig når (hvis) den kommer. Med lav varme i bingen er det blitt for mye vann. Den var dryppende våt nederst, og det som rant ut under gravingen nedenfra var mildest talt ikke lekkert :?

Tusen takk for hjelpen!
Kirsten

Post Reply