Hvordan kan vi bli bedre?

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Miamaria

Hvordan kan vi bli bedre?

Post by Miamaria »

Jeg ønsker meg en konstruktiv tråd, hvor vi kan komme med forslag til hvordan Hageselskapet kan bli bedre. "Store" forslag til ting som kan gjøre at flere melder seg inn - og færre ut. Eller mindre forslag, kanskje bare hvordan det kan bli mer koselig å være med. Da tenker jeg hele organiasjonen, inkludert lokallag, fylkeslag, sentral"kontoret", Hageselskapets nettside og selvsagt også Hagepraten.

Så håper jeg folk klarer å være saklige og holde seg til dét i akkurat denne tråden.

Her er mine startforslag:

- Nærmere kontakt fra sentralt til grasrota. Kan gjøres på forskjellige måter. Ett eksempel kan være et rom her på Hagepraten hvor man kan få svar. Eller hva med en "tipspostkasse"? Flere forslag?

- Godt vervemateriell for å kunne dele ut, eksempelvis "nye" Hagetidend for utdeling. (Behøver ikke være det som står i hylla i butikken selv om det kan gi det mest positive inntrykket av en organisasjon, men GAMLE blader gir et direkte negativt inntrykk.)

- For lokallagene: Legge Hagetidend med "vervelapp" (med info om lokallaget) ut på venterom i området. (Legekontor, frisører, fysioterapeuter osv.)

- For Hagepraten: Eget rom for organisasjonsspørsmål, slik at det kommer bedre frem at dette faktisk er en organisasjon hvor det drives masse lokalt arbeid.

- Idébank - noe a la dette:
http://www.hagegal.info/innlegg/hagelag ... redrag.php

Det var det jeg kom på selv, nå i farten.
aberf
Herdighetssone: H4

Re: Hvordan kan vi bli bedre?

Post by aberf »

I Gjøvik hagelag har vi hvert år minst èn studiering gående. I fjor hadde vi f.eks studiering om fuchsia/ pelargonia og gamle hageroser. Det meldte seg 15 deltakere til studieringen om roser, så her delte vi oss i to ringer.
Neste uke starter vi opp studieringen "Din hage". Her er det 14 påmeldte, så her blir det også to ringer :)
I studieringene deler vi erfaringer om kveldens tema og søker svar i bøker/ på nettet eller drar på hagebesøk. Samlingene er uformelle og sosiale, men i høyeste grad lærerike og inspirerende.
Tilbakemeldinger fra fornøyde deltakere, forteller oss at dette er noe vi må satse på.
(Deltakerne kjøper/ låner seg studiebok, ellers er deltakelsen gratis. Studieringene meldes inn i Studieforbundet natur & miljø, hvilket utløser voksenopplæringsmidler og kr til laget :)

Aud Berit
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
OPV
Herdighetssone: H2

Post by OPV »

Dette er fint initiativ!

Både administrasjonen og landsstyret er svært interessert i hva som skal til for at vi kan bli bedre. Hvis vi blir bedre, fortsetter folk å være medlem lengere og det er mer sannsynlig at de anbefaler medlemsskap til andre (slik "venneverving" er faktisk den mest vanlige vervemåten vi har).

Vi skulle ønske et høyere engasjement for å bli bedre. Vi bør alle sammen, i alle fall dem som er involvert i styrer (fra lokallag og helt til topps), tenke gjennom hva som skal til for at medlemmene våre blir mer fornøyd. Jo mer fornøyd, jo lengere er de medlemmer.

Vi bør finne en "smart" måte å sende inn forslag. Kanskje forslag@hageselskapet.no?

Å la konsulentene delta i Hagepraten ønsker vi ikke, da vi mener det blir for mange "gratispassjerer". Konsulenttjenesten er faktisk en viktig medlemsfordel (som kan nås via telefon og e-post).

Vi kommer med en ny vervebrosjyre nå. Den blir tilgjengelig om kort tid. Jeg er enig i at å gi bort alt for gamle Hagetidend er en uting; selv om hagearbeid går i en evig syklus, må vi bare innrømme at det er "moter" som kommer og går og dette reflekteres i bladene. Men her er det faktisk bare for lokallagene å bestille så mange nye blader de ønsker. Disse bladene har nå en "flapp" bakerst for verving.

Å ha en gruppe for organisasjonsspørsmål er en god ide. Vi skal se hvordan vi skal få til dette.

Ole Petter Vik, Styreleder, Det norske hageselskap
Ole Petter Vik, Asker
Miamaria

Post by Miamaria »

Det er kanskje ikke mulig å opprette et eget rom for medlemmer? For hvis dét gikk an så hadde det jo ikke blitt gratispassasjerer, men man kunne få se hva andre medlemmer har fått til svar hos konsulenttjenesten. (Akkurat som de som får svar i bladet, bare at man får se flere svar.) Dersom dette gikk an å søke på, hadde det blitt en fin tjeneste for kun medlemmer.

Flott med ny vervebrosjyre!

- Og takk for tilbakemelding!
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Dette må da være et gedigent forslag i dataalderen. Det går litt seint å få folk og organisasjoner til å utnytte de muligheter som nettet, og PC'n gir, men hvis dette forslaget gjennomføres er vi kommet langt.

Min honnør til Hageselskapets styreleder for at han engasjerer seg personlig. Det er bra :D
OPV

Post by OPV »

Dagens Hageprat er et uavhengig system, som ikke er koblet til medlemsregistrert. Det er dessverre for mye arbeid å holde vedlike lister over hvem på forumet som er medlemmer osv. Men det kan godt tenkes at dette vil la seg gjøre i fremtiden.

Jeg kan også nevne at det er planer om å gjøre artikler i Hagetidend tilgjengelige for medlemmer. Når dette er klart vil man også kunne søke i et register over emner og kanskje helt ned på enkeltord i artikkelen.

I dag er sågodt som alt på vår portal skjult for søkemotorer. Det er både en fordel og en ulempe. Det er tekniske grunner til at søkemotorene ikke får tak i våre artikler (de ligger i en database, og ikke som HTML-sider i en katalogstruktur).
Ole Petter Vik, Asker
OPV

Post by OPV »

Det er en god ide å publisere "Ofte Stilte Spørsmål" (FAQ) som stilles til konsulenttjenesten på våre nettsider. Et utdrag av disse trykkes jo i Hagetidend. Dette vil avlaste konsulenttjenesten eller de kan henvise til disse sidene.
Ole Petter Vik, Asker
Inghild

Post by Inghild »

For en flott tråd!
Og så fint at "stillheten" fra organisasjonen er brutt, for sånne som Miamaria (som brenner for organisasjonen og er en skatt for Hageselskapet :D ) kan en slik "stillhet" føles svært de-motiverende.
Så her er det muligheter for forbedring, flott at du er igang allerede Ole Petter!
:mrgreen:
Jeg er også enig med Miamaria i at vi må finne på noe for å definere/styrke organisasjonsfølelsen. Det med kommunikasjon fra sentral ledelse/administrasjon ut til medlemmene, for eksempel formidling av organisatoriske "nyheter".

Kunne Hagetidende kanskje brukt litt mer plass på organisasjonen? Kanskje innimellom fokusere litt på mennenskene/samholdet i organisasjonen, ikke bare lekre hager? Ikke misforstå, jeg elsker Hagetidende, jeg bare tenker at det kunne "personifiseres" litt mer...

Jeg ønsker meg også pene logo-skilt som kan "plantes" i bed som lokal-laget vedlikeholder, for å reklamere litt for oss selv! :mrgreen: Kanskje det kunne produseres opp, slik at lokal-lag kunne kjøpt til selvkost?

OG SÅ TIL SLUTT:
Slutt å tenke sånn som jeg gjør nå; at "dette innlegget bør jeg kanskje ikke poste..... :roll: "

:lol: :lol:
Hilsen fra Inghild
Kerstin

Post by Kerstin »

Hei.
Som relativt ny medlem kunne jeg ønske en mer aktiv holdning fra lokallaget. Kunne det tenkes at alle nye medlemmer automatisk ble invitert til lokallagets neste møte (ev få en oversikt over hvor de møtes og når)? Dette er selvfølgelig informasjon man kan søke selv, men iblandt kan terskelen føles litt høy.
Eventuelt kunne man i "startpakken" legge en oversikt over alle lokallag med kontaktperson?
Kerstin
Konkel
Herdighetssone: H3

Post by Konkel »

Informasjon fra lokallaget — hva er det ?

I mine (snart) 30 år som medlem i DNH har jeg aldri hørt et "pip" fra mitt lokallag.
Men har nå kommet inn på nabo-bygdas E-post liste, og flere av møtene/treff/turer er felles.

Porto koster, og E-post er gratis, kanskje DNH sentralt kunne være behjelpelig med å innhente
medlemmenes E-post adresser ?

På denne måten vil det sannsynligvis bli færre av medlemmene som må tilskrives pr. "snail-mail",
og på den måten spare portoutgifter.
Hilsen Tormod
OPV

Post by OPV »

Inghild wrote:Kunne Hagetidende kanskje brukt litt mer plass på organisasjonen? Kanskje innimellom fokusere litt på mennenskene/samholdet i organisasjonen, ikke bare lekre hager? Ikke misforstå, jeg elsker Hagetidende, jeg bare tenker at det kunne "personifiseres" litt mer...
Vi har 125-års jubileum neste år og planen er å ha en "Norge rundt" serie i Hagetidend opp mot jubileet, med fokus på lokale lag. Jeg hører med redaksjonen hvordan dette er tenkt og informerer mer når jeg får detaljene.
Ole Petter Vik, Asker
OPV

Post by OPV »

Inghild wrote: Jeg ønsker meg også pene logo-skilt som kan "plantes" i bed som lokal-laget vedlikeholder, for å reklamere litt for oss selv! :mrgreen: Kanskje det kunne produseres opp, slik at lokal-lag kunne kjøpt til selvkost?
Dette er en god idé, som vi skal forfølge. Jeg vet noen har gjort dette, så vi skal prøve å finne ut hva som kan lages. Det er jo litt forskjellige oppfatninger av hvordan disse eventuelt kan se ut, så jeg eller noen andre tar kontakt med deg for å høre hva slags utseende du tenker deg på skiltene.
Ole Petter Vik, Asker
OPV

Post by OPV »

Kerstin wrote:Hei.
Som relativt ny medlem kunne jeg ønske en mer aktiv holdning fra lokallaget. Kunne det tenkes at alle nye medlemmer automatisk ble invitert til lokallagets neste møte (ev få en oversikt over hvor de møtes og når)? Dette er selvfølgelig informasjon man kan søke selv, men iblandt kan terskelen føles litt høy.
Eventuelt kunne man i "startpakken" legge en oversikt over alle lokallag med kontaktperson?
Kerstin
Dette er hårreisende dårlig behandling av en ny medlem. Det bør være et minimumskrav at alle medlemmer, gamle som nye, får beskjed om hvilke møter som holdes, hvor og når. De fleste fylker utgir et programhefte som heter "Hva skjer" (med identisk utseende over hele landet). Dette følger vanligvis kalenderåret og har informasjon fra Dnh og fylket, og med alle lokallagenes programmer. Det er også en komplett oversikt over alle lokallagenes aktiviteter i en tilsvarende oversikt i Hagetidend. Det er fylkessekretæren som er ansvarlig for å sende inn dette til redaksjonen. Det er et minstekrav at møtet har et sted og en dato med klokkeslett, samt et emne (høres banalt ut, men det er nok ikke alle som klarer å være så presise).

Det er ganske vanlig at nye medlemmer får en velkomstpakke med informasjon om kontaktpersoner, hvor møtene holdes, eventuelle aktiviteter i nærmeste fremtid og en komplett møteoversikt. I tillegg er det ganske vanlig at påminnelser om møtene sendes ut på e-post til dem som har meldt inn dette.

Hvis du kan ta kontakt med meg via e-post (klikk på OPV i innlegget og bruk funksjonen Send en privat melding) så skal jeg undersøke hvorfor ditt lokale lag ikke informerer deg?

Som sagt, dette er hårreisende dårlig behandling av nye medlemmer. Skal vi unngå nedgang i medlemstallet, må vi behandle nye medlemmer med interesse og respekt. Hvis ikke blir de ikke medlemmer svært lenge.
Ole Petter Vik, Asker
OPV

Post by OPV »

Konkel wrote:Informasjon fra lokallaget — hva er det ?

I mine (snart) 30 år som medlem i DNH har jeg aldri hørt et "pip" fra mitt lokallag.
Men har nå kommet inn på nabo-bygdas E-post liste, og flere av møtene/treff/turer er felles.

Porto koster, og E-post er gratis, kanskje DNH sentralt kunne være behjelpelig med å innhente
medlemmenes E-post adresser ?

På denne måten vil det sannsynligvis bli færre av medlemmene som må tilskrives pr. "snail-mail",
og på den måten spare portoutgifter.
E-postadresse er et felt i medlemsregisteret og alle har selv muligheten til å legge inn dette i sin medlemsprofil i Hageselskapets nettportal. Dette er kanskje ikke så godt kjent, så jeg skal sørge for at informasjon om dette blir sendt som en informasjonsbulletin til alle lokallag, samt publisert på portalen.

Alle lokallag (leder og IT-ansvarlig, en rolle som leder tildeler et annet medlem) kan så ta ut komplette lister over medlemmene (i Excel-format eller lignende) og importere dette i sitt e-postprogram.

Det er slett ikke bra at du ikke har fått noe informasjon fra ditt lokallag. Dette er ikke et godt tegn. Uten informasjon er det ikke så lett å vite hva som foregår. Jeg er klar over at porto er dyrt, men det finnes andre måter å informere på (lokalavis, lokale nettaviser, oppslag på naturlige treffsteder osv). E-post er nok nå blitt det vanlige, siden det er gratis og effektivt.

I Asker, hvor jeg bor, har vi hatt en gulrot for å få medlemmenes e-postadresser: Blant dem som gir oss dette, trekker vi ut et gratis medlemskap (det vil si vi betaler dette medlemmets medlemskap for neste år).
Ole Petter Vik, Asker
Miamaria

Post by Miamaria »

Jeg vet ikke hvordan det fungerer med oversikt over nye medlemmer, men det burde være en selvfølge at alle medlemmer - både nye og gamle - jevnlig hører fra laget sitt. Jeg fikk ikke én henvendelse fra hagelaget mitt før jeg selv ble aktiv.

Nå sendes det ut brev to-tre ganger i året til alle medlemmer - og jevnlig på e-post (flere ganger i måneden, stort sett) til alle som står på lista vår. Sånn burde det være. Samler man e-postadresser får man ned portokostnadene _betydelig_.

Hagelag som ikke har en eneste utsending til sine medlemmer i løpet av 20-30 år burde trues med nedleggelse. Sånn skulle det ikke være lov å holde på!

- Det sendes ut en "startpakke" til alle medlemmer fra Hageselskapet sentralt, sammen med innbetalingsblanketten, ikke sant? Går det an at hvis lokallagene lager et ark med informasjon om laget og sender det til Hageselskapet, så kan dette arket legges ved den sentrale pakken?
Post Reply