Hvorfor være medlem i Hageselskapet?

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
Post Reply
salvia
Herdighetssone: H4

Hvorfor være medlem i Hageselskapet?

Post by salvia »

Dette spørsmålet har surret og gått sånn halv-passivt hos meg en stund nå, etter diskusjonen om averterte priser som ikke gjelder og Calypsos innlegg i dag. Men hva innebærer det å være medlem, sånn egentlig?

I dag har jeg for første gang klikket meg inn på "Meld deg inn" øverst i menyen her, for å se hva det står.

Men jeg forstår ikke helt hva man støtter, det står det ikke noe om.
Det det gir er altså rabatt på reiser og bøker og tilgang til konsulent-tjenester. Og adgang til lokallag, hvor man iflg. Calypso kan møte om man er medlem eller ei. (Jeg klikket forresten også på mitt lokallag, og det så ikke ut som det hadde skjedd noe der siden 12.4.2010)

(Jeg har vært medlem før. Da meldte jeg meg inn fordi jeg ikke visste om dette nettstedet, og jeg var fristet av muligheten til å ringe en "ekspert" - siden jeg var nybakt hageeier og kunne null og niks. Da jeg ble lei bladet, økonomien var i en slunken fase og medlemsskap uten blad plutselig kostet like mye som med, så sluttet jeg.)

Men jeg ser ikke helt motivasjonen for å være medlem, annet enn at jeg liker dette nettestedet, og det kunne jeg gjerne betalt noe for.

Så hvorfor er man medlem, egentlig?
Martin

Re: Hvorfor være medlem i Hageselskapet?

Post by Martin »

Jeg liker Hageselskapet, og ser overhodet ingen grunn til å melde meg ut. :wink:
Så enkelt som det.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
salvia

Post by salvia »

Ingen oppfordring fra min side til hverken inn- eller utmelding.

Men HVA er det du liker, sånn helt konkret?
Martin

Post by Martin »

Jeg liker at Hageselskapet sprer hageglede.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
salvia

Post by salvia »

Jeg synes du sprer hageglede, jeg! Med alle de fine blomsterbildene du har lagt ut, og lidenskapelig uttrykt forhold til diverse vekster.

Hva Hageselskapet angår, så vet jeg ikke riktig. Hvordan sprer de hageglede? De drifter jo denne nettsiden, og det er jeg glad for. Bladet har jeg ikke lest på lenge, med unntak av januarnummeret som jeg lånte på biblioteket. Greit nok det.

Men som organisasjon - tja, det er det jeg spør om her, da.
toveve

Post by toveve »

Hos oss får man rimeligere inngang på kurs og foredrag hvis man er medlem i Hageselskapet. Vi har en salgskveld hos det lokale gartneriutsalget, hvor vi får 20% rabatt. Denne kvelden er åpen for kun medlemmer. Ellers har laget vårt fått avtale med den lokale Florissbutikken og Felleskjøpet lokalt om rabatt på diverse varer for våre medlemmer. Vi låner også ut en Mantis til medlemmene, hvis de ønsker dette. Så noen fordeler er det å være med i Hageselskapet utover det å motta Hagetidend. En annen fordel er at man møter mange hageinteresserte og blir kjent med nye mennesker i lokalmiljøet. Og så lærer vi mye av hverandre :mrgreen: Og hvis man vil, kan man jo være med på å påvirke hagelaget sitt, slik at man kan få det tilbudet man ønsker seg;-) Jeg koser meg i Hagelaget vårt og håper de andre medlemmene også gjør det :D
Tove
Nordre Land
salvia

Post by salvia »

Det høres fint ut, helt klart. Men det du beskriver er et lokalt hagelag, ikke sant? Som drives av lokale krefter, står for seg selv, og ikke mottar noen støtte, økonomisk eller annen, fra Hageselskapet, såvidt jeg har forstått av lesning her.

Det jeg lurer på er "selve" Hageselskapet - hva er gleden ved å være medlem, til forskjell fra bare å abonnere på et blad?
toveve

Post by toveve »

salvia wrote:Det høres fint ut, helt klart. Men det du beskriver er et lokalt hagelag, ikke sant? Som drives av lokale krefter, står for seg selv, og ikke mottar noen støtte, økonomisk eller annen, fra Hageselskapet, såvidt jeg har forstått av lesning her.

Det jeg lurer på er "selve" Hageselskapet - hva er gleden ved å være medlem, til forskjell fra bare å abonnere på et blad?
Dette er et lokallag ja, men man får ikke være medlem hos oss uten å være medlem hos Hageselskapet. Sånn sett så henger det jo ihop. Hovedgrunnen til å være med i Hageselskapet er vel egentlig å abbonere på Hagetidend. Det er produktet man får og betaler for. De andre tingene som tilbys kommer litt i bakgrunnen. Jeg er medlem i Hageselskapet fordi jeg ville være med i lokallaget, samt fordi jeg ville ha bladet.
Tove
Nordre Land
MonaHN
Herdighetssone: H1

Post by MonaHN »

Hageselskapet er den eneste landsdekkende organisasjonen for folk med vår interesse, og uten Hageselskapet sentralt hadde det vært vanskelig å drive lokallag. Hagetidend er en annen grunn. Akkurat nå, pga styrets beslutning om å sette seg selv over norsk lov er det ikke så fristende å være medlem, men vi får da heller forsøke å påvirke de fra innsiden. "If you can't beat them, join them..." hagegal og hagepraten er ypperlige nettsider, men det er hageselskapet som arrangerer hagedager, hagemesse og andre større arrangementer som iallefall jeg setter pris på. Den saken som diskuteres for tiden er en fryktelig stygg ripe i lappen, men det får styret ta ansvaret for, ikke bladet og lokalorganisasjonene, og uten Hageselskapet sentralt forsvinner også de kjekke tingene... Istedet for å melde seg ut kan jo alle sørge for å sende en mail hver til hvert styremedlem om hva de synes om akkurat den saken :wink:
calypso

Post by calypso »

Det kan være et tankekors at et ikke-medlem genererer større inntekter til laget enn det et medlem gjør? (høyere inngangspenger, høyere pris på turer og kurs)

Faktisk er det mer å hente for et lokallag å verve en "Grasrotgiver" enn det er ved å verve et medlem.
toveve

Post by toveve »

MonaHN wrote:Hageselskapet er den eneste landsdekkende organisasjonen for folk med vår interesse, og uten Hageselskapet sentralt hadde det vært vanskelig å drive lokallag. Hagetidend er en annen grunn. Akkurat nå, pga styrets beslutning om å sette seg selv over norsk lov er det ikke så fristende å være medlem, men vi får da heller forsøke å påvirke de fra innsiden. "If you can't beat them, join them..." hagegal og hagepraten er ypperlige nettsider, men det er hageselskapet som arrangerer hagedager, hagemesse og andre større arrangementer som iallefall jeg setter pris på. Den saken som diskuteres for tiden er en fryktelig stygg ripe i lappen, men det får styret ta ansvaret for, ikke bladet og lokalorganisasjonene, og uten Hageselskapet sentralt forsvinner også de kjekke tingene... Istedet for å melde seg ut kan jo alle sørge for å sende en mail hver til hvert styremedlem om hva de synes om akkurat den saken :wink:
Gode poenger og det hjelper å engasjere seg- kanskje :mrgreen:
Tove
Nordre Land
Inger E

Post by Inger E »

Du har eit poeng der, Tove! Men det er vel i hagelaget som andre plassar, det er greit å klage, men helst ikkje gjere noko sjølv. Ein ser det same frå barnehage, skole, idrettslag og andre organisasjonar. Som son min sa då eg tykte dei var med over alt:' du må då ha sett at det er dei same folka som er aktive både på skolen (klassekontakt) og i fritidssysler for ungane.' ( og i andre organisasjonar?)
Eg skjønar godt dei som seier nei, men må sei eg hadde glede av å vere med i styret i mange år. Vart mykje betre kjend med medlemmane på det viset. Så engasjement er å anbefale.
toveve

Post by toveve »

Det er viktig å engasjere seg og har man først tatt skrittet og blitt litt aktiv så får man mye igjen for det. Man må bare våge, orke og ha lyst. Det er litt som dørstokkmila. Bare man kaster seg ut i det, så er det utrolig moro :mrgreen:
Tove
Nordre Land
raell
Herdighetssone: H3

Post by raell »

Salvia, jeg synes du er svært negativ. Har du ikke tenkt på at hvis alle er så negative til foreninger
og aktiviteter så ville mange miste en tilhørlighet til aktiviteter de sosialt trenger.
Ok at Hagetidende er dyrt, men har du ikke noen kjente i nærheten som du kunne dele at abbonement med,
Hageselskapets første ide er å spre kunnskap og glede med hage. Jeg har vært medlem i mange år og
tar ofte en tur i andre hagelags møter. Man kan jo på forhånd plukke ut temaer som man er interessert i.
Nye bekjennskaper er stimulerende, og venner og bekjente får man vel aldri nok av.
:)
Ragnhild
Mona H4-3
Herdighetssone: H3

Post by Mona H4-3 »

Det fins bare ett Hageselskap.

Spørsmålet er ikke hva Hageselskapet kan gjøre for deg, men hva du kan gjøre for Hageselskapet.

8)
Post Reply