Gjødsling med gressklipp

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
lavendel29
Herdighetssone: H2

Gjødsling med gressklipp

Post by lavendel29 »

Prøver å legge inn tre bilder av et forsøk som jeg har gjort.
lavendel29 Bildene kommer visst ikke i riktig rekkefølge, det er ikke så lett dette med bilder, men øvelse gjør mester. I en potte med ren sand plantet jeg tre planter med ringplomster, dekket med friskt gressklipp og gjorde vel en gan til utpå sommeren, og i september blomstret de uten noen annen tilførsel av gjødsel.
Attachments
859-Calendula korr.JPG red.jpg
572-Calendula, sand, gress.JPG red.jpg
575-Calendula, sand, gress.JPG red.jpg
Aasta

Re: Gjødsling med gressklipp

Post by Aasta »

Så enkelt kan det altså gjerast. Fantastisk! Takk for at du delte :D
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
lavendel29

Post by lavendel29 »

Takk til Aasta.
lavendel29
fiolina
Herdighetssone: H5

Post by fiolina »

Interessant! Jeg har lest om det, men trodde vel egentlig ikke helt at det fungerte så bra. Mugnet det ikke?
Aasta

Post by Aasta »

Har sett bilder av dette før, men dette var jo svært fine bilder. Eg bruker gressklipp til dekke i grønnsaksåkeren og under bærbusker. Dette er effektivt også for å undertrykke ugras. Men sjå kor god utvikling ringblomstplantene får! Ved utplanting ser du eit par blad som er litt raude i kanten pga begynnande næringsmangel, dette er borte på neste bilde. Grasklipp er flott gjødsel. Og enkelt! :-)
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
brynhildur
Herdighetssone: H4

Post by brynhildur »

Så flott, vi skal jo ha planter ut på sensommeren og høsten også :)
Hilsen
Brynhildur
KAT Norway
Herdighetssone: H3

Post by KAT Norway »

Det er greit å bruke gressklipp som gjødsel, men husk at du velger gress som er fri for ugras frø. Hvis du drar med deg gress med ugras frø inn i en åker så tror jeg at du vil få en hel del ugras å slite med fremover. Hvis det dreier seg om store mengder gress så må dere også huske på at dere må tilføre gresset næring og ikke bare føre bort næring.
benteBjo
Herdighetssone: H1

Post by benteBjo »

Trekker ikkje dette dekke til seg snegler ? ( eg tenker jo med skrekk på dei brune og dei grå åkersneglene )
lavendel29

Post by lavendel29 »

Dette gresset var oppi en potte, og det kom ingen snegler dit, men hvis det ligger på bakken, kan det komme snegler som alle andre steder.
Lavendel29
lavendel29

Post by lavendel29 »

Prøver med bilder av noen gulrøtter som er dyrket i sand og dekket med gress 2-3 ganger i løpet av sommeren oppi en undervanningskasse. På det siste bildet er restene av det visne gresset fjernet før gulrøttene skulle høstes.
Det er i kassen til høyre som det bare sand i.
lobelia29
Kasse nr. 1
Kasse nr. 1
Kasse nr. 2
Kasse nr. 2
Kasse nr. 3
Kasse nr. 3
Kasse nr. 4
Kasse nr. 4
salvia

Post by salvia »

Morsomt med bildedokumentasjon av forsøk!

Har du plen som bare består av gress, eller er den iblandet div andre vekster som min? Jeg lar meg ofte skremme bort fra å bruke gressklippet på denne måten, enda så lyst jeg har til å spre det, for plenen består av så mangt og det er nesten alltid noe som blomstrer.
lavendel29

Post by lavendel29 »

Mesteparten av gresset har jeg fått fra andre som er bare glad for å bli kvitt det, det er ikke alle som forstår hvor mye næring det er i gresset.
lavendel29
salvia

Post by salvia »

Det jeg lurte på var om det oppstår mye/litt/ikke noe særlig ekstra lukearbeid hvis man legger klippet fra en mangeartet plen rundt omkring i bedene.
island monkey

Post by island monkey »

Jeg pleier å bruke gressklipp i store mengder også, med mindre det er varig veldig våt. Har aldri merket noe med ugress; tvert om, gresset holder det ned. Når det er tørt holder jorden fuktigheten utrolig mye bedre, og spesiellt gresskar trives med det. Det eneste jeg liker det ikke til er salatplanter; det blir tørkette gressbiter overalt i salaten og det er bare til bry. Men ellers, kjempefint! Jeg dyrker ikke i pallekarmer, men jeg ville vel tro at det gjør vanningsarbeidet vel betydelig mindre?
lavendel29

Post by lavendel29 »

Hvis du legger et tykt nok lag, hindrer det ugress, 10-20 cm. Det synker sammen etterhvert, og da kan du legge på et lag til, hvis du har tilgang til så mye gress.
lavendel29
Post Reply